Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolebestyrelsesmøde 15.09.2020

Mødeform: Google meet-møde
Mødeleder: Mia    
Referent: BS

Medlemmer af SB
Allan Laursen, Britta Ravn, Janni Wedderkopp, Line Brandt, Lise Hansen, Mia Lind Kjærulff, Rasmus Naeve Bildstrup, 
Ebbe Kragh Nielsen, Victoria Hansen
Ledelse: Birgitte Boel, Belinda Hornsgaard, Anni Rulanda
Fraværende: Britta, Rasmus og Victoria
    
    
Dagsorden
1. Velkomst, godkendelse af dagsorden og punkter til evt.  
Mødet ændres til at være virtuelt møde kl. 17.30 – 19.
Punkt 6 flyttes til næste bestyrelsesmøde.

2. Meddelelser 
Punktet er et orienteringspunkt, hvor der kan stilles spørgsmål, men ikke drøftes.

  • Skoleleder
  • AI
  • Udskolingsleder
  • Formand
  • Andre – inkl.

Skoleleder:
- En medarbejder er testet positiv med Covid-19. En klasse og tre personaler er sendt hjem. Der er en artikel på Tv2Østjylland.
- Medarbejderne har været inde til samtaler med Birgitte, og Birgitte oplever at være kommet rigtig godt i gang. Hun oplever stor støtte blandt medarbejdere og øvrig ledelse.
- Birgitte har været på en god tur rundt med Thorsø håndværker- og borgerforening.

AI:
Der er afholdt forældremøder i indskolingen. Der er valgt forældre til forældreråd og repræsentanter til indskolingsrådet. Der indkaldes til møde i indskolingsrådet inden længe. Det første bliver et virtuelt møde.

Mellemtrin:
Der er afviklet forældremøde på 3. årgang, og de øvrige er udsat i en uge eller to pga. den nuværende situation på skolen, da vi ikke vurderer, at det er hensigtsmæssig at invitere forældre ind på skolen nu.

Udskoling:
Der har været afholdt forældremøder i udskolingen. Der er valgt forældre til forældreråd og repræsentanter til udskolingsrådet. Der indkaldes til møde i udskolingsrådet inden længe, og det første bliver et virtuelt møde.

3. Corona – herunder rengøring
Orientering om den aktuelle Corona situation. Kan vi tage stilling til, om der skal ydes ekstra rengøring? 
     
Ledelsen skriver ud til medarbejderne, hvor de igen bliver mindet om at huske håndhygiejne mv.
Kommunen yder ikke længere tilskud til rengøring, så udgiften i forbindelse hermed vil derfor være pålagt skolen. Med en fornyet situation, vil vi som nævnt igen skærpe rammerne for medarbejderne og eleverne på skolen. Bestyrelsen bliver enige om at tage kontakt til forvaltningen ved et skriv til Børn og Kultur. Line, Janni og Mia sender udkast til øvrige bestyrelsesmedlemmer i kort høring.

4. Årshjul 
Orientering om det fremtidige arbejde

Årshjulet skal inddeles kvartalsvist. Ledelsen udarbejder et forslag til et fast årshjul. Hertil kan bestyrelsen på kommende møde kommentere, hvis der er flere punkter til planen.

5. Principper  
Vi skal tage stilling til hvilke principper vi fremadrettet skal arbejde med og hvordan. Se link: file://fvrprofil01/homedir06$/bboe/Downloads/haefte_4_2016_web_150dpi%20(4).pdf
Principsamlingen sendes til bestyrelsen inden næste bestyrelsesmøde, hvor vi ser nærmere på nuværende principsamling mhp. opdatering af eksisterende princip-per.


6. Analoge og digitale læringsmidler
En orientering og drøftelse om brug af læringsmidler
Punktet flyttes frem til næste møde. Mia kontakter Britta til præcisering af punktet.

7. Økonomi
Skolebestyrelsen skal sende et høringssvar til Budgetforslag 2021-2024. Udkast til høringssvar vil blive eftersendt denne dagsorden til gennemlæsning og godkendelse ved mødet.   

Bestyrelsen har udarbejdet et høringssvar til budget 2021-2024:

Budgetudtalelse vedr. budget 2021-2024
Skolebestyrelsen og LMU har drøftet budgetforslaget og har besluttet at indsende et fælles høringssvar.
Overordnet set er det fra et skolesyn et positivt budget-forslag, der er fremlagt. Vi er enige om, at det er positivt, at der er fokus på indsatsen omkring sårbare børn og unge i Favrskov. At der i den sammenhæng er afsat udviklingsmidler til at styrke almenområdet, således vi kan skabe bedst mulige inkluderende fællesskaber for flest mulige børn er godt, men arbejdet med både faglige og socialt udfordrede børn, stiller i vores perspektiv samtidig store krav til en lang fremadrettet ressourceplan. 
I forhold til det fremadrettede budget til arbejdet med arealoptimering og modernisering af Tungelundskolen ser vi med tilfredshed på det fremlagte budget. 
Vi kan være bekymret for reduktionen af midler til Åben skole, da dette tilbud gør det muligt for skoler som Tungelundskolen i ydreområdet af Favrskov kommune at deltage i gode skoletilbud.

8. Byggeri. Orientering omkring oplæg og forløbet. Drøftelse og evt. beslutning omkring orientering til forældre. 
Første møde er afholdt i byggeprogramudvalget. Britta er bestyrelsens repræsentant i udvalget. Næste step i processen er at udarbejde et dispositionsforslag. 
Der er i forbindelse hermed nedsat syv arbejdsgrupper, hvor alle medarbejdere deltager, som nu skal i gang med at detaljere helhedsplanen, som bestyrelsen blev præsenteret for i maj 2019. Helhedsplanen tager udgangspunkt i Tungelundskolens vision, pædagogik og didaktik. På baggrund heraf udarbejdes det forslag, som sendes november 2020. Selve byggeriet starter om ca. to år og skal stå færdig i efteråret 2024. Bestyrelsen foreslår, at eleverne inddrages ved at være nysgerrige på, hvad de er rigtig glade for nu, og hvad de godt kan lide i undervisningen og frikvarterne. Helhedsplanen og tankerne om visioner mv. sendes til bestyrelsen forinden næste bestyrelsesmøde.

9.    Telefonliste
Bestyrelsen udarbejder en telefonliste. 

10. Eventuelt
Ingen punkter til eventuelt.


    Godkendelse af referat    5    Godkendt
Næste møde: 
Mandag d. 19. oktober kl. 17.30-20.30

Næste formøde:
Torsdag d. 8. oktober kl. 14.30
(BB/Mia)
Deadline for forslag til dagsorden:
Onsdag d. 7. oktober    Punkter til kommende møder: