Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolebestyrelsesmøde 18.11.2020

Referat fra skolebestyrelsesmøde den 18.11.2020


Mødeleder: Birgitte    
Referent: Belinda

Medlemmer af skolebestyrelsen
Allan Laursen, Britta Ravn, Ebbe Nielsen, Janni Wedderkopp, Line Brandt, Rasmus Naeve Bildstrup, Mia Lind Kjærulff, Lise Hansen, Ebbe Kragh Nielsen, Victoria Hansen, Clara Naeve Bildstrup (7.A), Julie Højbjerg Møller (8.A)
Ledelse: Birgitte Boel, Belinda Hornsgaard, Anni Rulanda
Gæst: Maja Rask Rhode (pkt. 3)

Fraværende: Britta Ravn, Mia Lind Kjærulff, Lise Hansen
    
1. Velkomst, godkendelse af dagsorden og punkter til evt.  
Forslag til ny proces for godkendelse af referater (Mia)
Dagsorden er godkendt.

Godkendelse af referater:
Referatet skal godkendes senest 8 dage efter, at det er sendt til bestyrelsesmedlemmerne. Indsigelser fra fremmødte medlemmer skrives i tråden på Aula. Når der er behov for uddybning af referatet, skal det gøres til øvrige bestyrelsesmedlemmer, som var deltagende på bestyrelsesmødet. Såfremt en ansvarlig for et punkt er fraværende, vil punktet udsættes til det næstkommende møde.

2. Meddelelser

  • Skoleleder

Der er mange spændende projekter at se til hver dag, herunder bl.a. byggeri, inkluderende fællesskaber, læsning mv. Birgitte fortæller, at det er en fornøjelse at være en del af det hele. 
Vi har fået en henvendelse fra et firma, som gerne vil bidrage til boden på skolen. Birgitte afholder møde med firmaet.

  • Mellemtrin

Vi har ansat en ny medarbejder til mellemtrinnet, Lene. 
De sidste skole-hjem-samtaler er i gang med at blive afviklet.

  • AI

Benjamin, pædagogstuderende, stopper ved udgangen af november. Der kommer en ny studerende, Anne, som skal være her til udgangen af maj. 
Der kommer også en PAU-studerende, Thomas, i perioden fra januar til juni. 
Der er afholdt indskolingsrådsmøde i begyndelsen af november, og der er sendt et referat ud til forældrene i AI og SFO. Følgende punkter blev nævnt på mødet:
- Ros til informationsniveauet siden sommerferien
- Positiv tilbagemelding på fotograf
- Et stort ønske om flere aktiviteter i SFO, jvf. punktet eventuelt.

  • Elevråd

- Hockeyturneringen: Opmærksomhed på, at alle restriktioner kan og skal opretholdes, hvor det forbliver god dag på trods.
- Affaldssortering: Der arbejdes endnu med at motivere eleverne til at af-faldssortere. Der er bl.a. sat fodspor hen til rette af-faldsspand.
- Whiteboards: Der er et ønske om whiteboards i klasserne, så de grønne kridttavler udskiftes.
- Fordybelse i udskolingen: Elevrådet har talt om, hvorvidt vi skal tilbage til lektieca-fe, som vi kender det fra sidste skoleår, fremfor fordy-belse, som vi har i år. 

3. Pædagogisk LæringsCenter
Maja stod for en gennemgang og orientering om Tungelundsskolens PLC.
    
4. Corona
Orientering om den aktuelle Corona situation. 
Vi har ikke haft nogle smittetilfælde siden seneste møde. Klasserne mødes ude om morgenen, der vaskes hænder og sprittes af i løbet af dagen.
Ledelsen har skrevet ud til forældrene, at vi gerne vil have, at forældrene kun kommer ind, når det er nødvendigt i forbindelse med møder mv. Der orienteres om, at personalet gerne må få udleveret visir, såfremt de ønsker det. Bestyrelsen bakker op om, at alle forældre anvender mundbind på skolen. 

5. Lektier
Orientering om brug af lektier i de forskellige faser, samt forældrenes mulighed for at holde sig orienteret.

  • AI: Der er lektier i dansk og matematik, som tilstræbes at kunne løses i lektiehjælpstimen. Der er derudover 20 min. læsning hver dag for alle mellemste og ældste fugle og fisk. Der anvendes ugeplaner på alle hold.

  • Mellemtrin: Der er ikke nogle, som bruger dag-til-dag lektier. Der er ugelektier samt læsning hjemme hver dag.

Udskoling: Lektierne står med rødt i ugeplanen i Meebook og dermed også på Aula. Der kan forekomme dag-til-dag-lektier samt større skriftlige afleveringer. Der er herudover læsning hver dag.

6. Principper
Indledende drøftelse af princip 5 underretning af hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen. Alle bedes inden møde overveje hvad princippet skal indeholde og hvad der kan bruges fra den tidligere princip-samling. Der nedsættes en arbejdsgruppe som udarbejder oplæg til næste gang. Bilag: Forslag til skabelon
- Punktet udsættes til næste møde.

7. Inkluderende fællesskaber
Drøftelse på baggrund af konference onsdag d. 4. november. Konferencen blev optaget og kan findes på linket.

Thomas Nordahl, norsk professor, holdt oplæg på konferencen om inkluderende fællesskaber. Det overordnede mål er, at færre børn skal segregeres til specialklassetilbud i kommunen. Tungelundskolen er i klyngesamarbejde med Bakkegården og Thorsø Børnehus samt områdelederen. Her skal der samarbejdes om at skabe bro mellem daginstitution og folkeskole.

På Tungelundskolen arbejder vi aktivt med at skabe gode mellemformer for elever, som kalder på en ekstra pædagogiske indsats. Det kaldes ”Mellemrummet”, som hver dag har elever i 3.-4. lektion. Vi har tidligere udsendt en video om mellemformen på Aula.

8. Tilsyn
Oplæg til hvordan bestyrelsen fremadrettet skal lave tilsyn på baggrund af kvalitetsrapporten.

- Udsættes til næste møde.

9. Byggeri
Status på byggeri, orientering om de pædagogiske visioner.    

Anni gennemgik slides fra seneste byggeplansmøde.

10. Eventuelt     

  • Boden (Rasmus): Hvilke muligheder er der? Bestyrelsen har modtaget flere opfordringer fra forældre om et udvidet sortiment. Birgitte følger op på det.

  • Punkt fra indskolingsrådsmøde: Flere aktiviteter i SFO’en for de ældste (Janni):

Tilslutningen til SFO’en er desværre dalende, og der er ikke mange tilmeldte fra 3. årgang. Indskolingsrådet beskriver, at der er en oplevelse af, at der ikke er nok aktiviteter i SFO’en samt heller ikke nok personaler til at have aktiviteterne. Kan der etableres et samarbejde med klubtilbuddet? Eller hvilke andre muligheder er der? Punktet sættes på næstkommende bestyrelsesmøde.

  • Fortolkning af Corona (Janni): Kan fisk og fugle blandes i SFO-tiden? Nej, det er desværre ikke muligt efter nuværende retningslinjer.