Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolebestyrelsesmøde 19.10.2020


Mødeleder: Mia     
Referent: Anni

Medlemmer af SB
Allan Laursen, Britta Ravn, Ebbe Nielsen, Janni Wedderkopp, Line Brandt, Rasmus Naeve Bildstrup, Mia Lind Kjærulff, Lise Hansen, Ebbe Kragh Nielsen, Victoria Hansen
Ledelse: Birgitte Boel, Belinda Hornsgaard, Anni Rulanda
Fraværende: Ingen 

  
    
1. Velkomst, godkendelse af dagsorden og punkter til evt. 
Punkter til eventuelt:

- Udearealer uden for åbningstid
- Kompetenceoversigt 

 

2. Meddelelser
Punktet er et orienteringspunkt, hvor der kan stilles spørgsmål, men ikke drøftes.

  • Skoleleder
  • AI
  • Udskolingsleder
  • Elevrepræsentanter
  • Formand
  • Andre     


Skoleleder:
Vi er i gang med at forholde os til Inkluderende fællesskaber som kommunalt fokusområde.

AI:
Indskolingsrådsmøde i november, skoleindskrivning inden 30.11.20, det ser ud til der kun kommer en klasse.

Udskolingsleder:
Der indkaldes også til udskolingsrådsmøde i november.

Mellemtrinnet:
Mellemtrinnet har afholdt forældremøder i oktober, så der kommer et mellemtrinsrådsmøde i stand inden jul. 

Specialklasse:
Kristine er nyansat og er startet i dag.

Elevrådet:
Er blevet undervist i affaldssortering af forsyningen, og de vil gerne fortælle de yngre elever om affaldssortering

De har drøftet muligheden for en større præmie til hockey-turneringen, hvis der er færre, der vinder. De vil vejre stemningen ved at spørge i klasserne.
De har et ønske om at have mobiltelefoner i pauserne.

Spørgsmål til toiletter, det veksler med renligheden.


3. Corona
Orientering om den aktuelle Corona situation. (Birgitte)

Vi havde en medarbejder, der var smittet i september. En klasse blev hjemsendt, der var ikke andre, der var smittet.
Vi mødes stadig ude om morgenen, men vi spiser inde. Eleverne er stadig ude i pauserne, når de er færdige med at spise.
Der er ikke planer om at indføre ekstra rengøring, som det ser ud nu.
Personalet var blevet tilbudt Influenzavaccination, men det er blevet trukket tilbage. 

 

4. Ansættelse
Ansættelse af ny lærer på mellemtrinnet. Deltagelse fra ansættelsesudvalget. (Birgitte)

Vi har fået en opsigelse, så der er lavet et stillingsopslag, der er ansøgningsfrist den 25.10. og der er samtaler den 28.10. med ansættelse fra 1.12.20. Ebbe sidder med som medarbejderrepræsentant, Mia sidder med i ansættelsesudvalget fra skolebestyrelsen. 
Der er et ønske om at få dato for samtaler så tidligt som muligt. Bestyrelsen er tilfreds med kun at gennemlæse de ansøgninger, skolen har valgt ud og vil gerne modtage dem i god tid.


5. Analoge og digitale læringsmidler.
En orientering om brug af læringsmidler, særligt med fokus på udskolingen. Drøftelse af fremadrettet fokus på vægtningen mellem læringsmidler. (Britta, Belinda)

Der refereres til tidligere drøftelser i skolebestyrelsen om fordele og ulemper ved digitale læremidler. 

Der er en oplevelse af, at der er for få bøger i undervisningen, og det er svært for forældre at følge med.

Der er via aula adgang til at forældre kan følge med - også i det digitale.
Der bestilles stadig bøger hjem fra CFU.
Undervisningen leder hen mod en prøveform, der er elektronisk.
Eleverne oplever, at der er forskel på fagene, i nogle fag har de primært analoge læremidler i andre fag er det primært digitale læremidler.

Lærerne oplever, at eleverne ofte bliver mere motiveret af digital undervisning. Bøgerne er meget statiske, hvor det digitale følger mere med.

Der er enighed i, at vi skal bruge både digitale og analoge læremidler, hvor det giver bedst mening. Skolen forholder sig hele tiden kritisk til de læremidler, de bruger.

 
6. Principper 
Der skal tages stilling til hvilke principper vi fremadrettet skal arbejde med og hvordan.

Bilag: Principsamling samt Gennemgang af principper

Gennemgang af forslag til årshjul inkl. integrering af principper. (Mia)

Der er to ting bestyrelsen skal tage stilling til:

Hvilke principper skal der arbejdes med
Folkeskoleloven nævner 8 principper som bestyrelsen skal arbejde med. Bestyrelsen tager udgangspunkt i de 8 principper og ser skolens principsamling igennem, om der er lavet principper for de 8 punkter og reviderer et punkt af gangen efter nedenstående plan.

Der tages udgangspunkt i hæfte 4 fra Skole og forældre i udformningen og revideringen af principper.

Hvordan skal der arbejdes med principperne.
Alle går hjem og læser op på punkt 5 fra folkeskoleloven i den eksisterende principsamling. På næste møde nedsættes et udvalg, der arbejder videre med princippet.

Der arbejdes løbende efter samme fremgangsmåde med de øvrige principper hen over en periode på to år.

Det udelukker ikke at drøfte principper, når der opstår et behov.

Kvalitetsrapporten sendes ud og på næste møde diskuteres modus for tilsyn på baggrund af rapporten. Belinda og Mia drøfter et oplæg.
Årshjulet er godkendt og det justeres løbende.

 

7. Byggeri
Orientering om status på byggeriet. Fremvisning af den overordnede plan. 

Kort overflyvning af historik i forhold til helhedsplan og den nuværende proces.
Byggeri skal være et fast punkt på bestyrelsesmødet.
Bestyrelsen orienteres om de pædagogiske visioner på et kommende møde.
Birgitte orienterer den brede forældregruppe igen efter næste byggeprogramudvalgsmøde.
 

8. Budget 2020
Status på budget ved udgangen af tredje kvartal. (Birgitte)

Det ser ud til, at vi kommer ud af 2020 med et underskud på ca. 350 000, det er lidt under det forventelige underskud.

 

9. Eventuelt (Mia)

Vi har drøftet brugen af skolens område uden for åbningstid. Der sendes en besked ud til udskolingsforældrene med opfordring til at gå forbi skolens område.
PLC drøftes på næste møde herunder den lokale proces
Toiletforhold: Der er et ønske om forbedret toiletforhold, før vi er færdige med ombygningen, punktet genoptages.
    

Næste møde: 
Mandag den 18. november kl. 17.30-20.30
Deadline for forslag til dagsorden 5. november til Mia