Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Referat fra Skolebestyrelsesmøde den 27.08.2019

Referat fra Skolebestyrelsesmøde den 27.08.2019
 

Mødeleder: MG
Referent: BS

Medlemmer af SB:
Allan Laursen, Britta T Ravn, Ebbe K. Nielsen, Janni Blank Wedderkopp, Lena Christensen, Line Høgsted Brandt, Lise Hørning, Lone Rasmussen, Mette G. Jonsson, Clara Naeve (elev 6A), Julie (elev 8B)
Ledelse: John Jæger, Belinda S. Hornsgaard, Anni Rulanda

Fraværende: 
        
1. Meddelelser * O (10 min)

  • Nye faghæfter fra UVM.

Bindende overordnede mål, og færdigheds- og vidensmål er gjort vejledende. 

  • Fravær

Registrering af ulovligt fravær opgøres kvartalsvis og indberettes til kommunen. Såfremt det ulovlige fravær overstiger 15% kan det fx have betydning for familiens børne- og ungeydelse.
Rammen for fravær på skolen meldes ud til forældrene på Intra. 
Derudover informeres eleverne omkring fravær gennem elevrådet.

  • Morgendagens skole

Personalet skal deltage i et arrangement d. 2. oktober, hvor eleverne har fri kl. 12:45. Der tilbydes nødpasning af børnene i SFO’en. Vi har udpeget otte innovationsagenter blandt eleverne, som deltager.

  • 7 ting du kan gøre for at give dit barn en god skole-gang

Folderen medtages på forældremøderne.

  • Valg af suppleanter

Bestyrelsen har en suppleant og nye vælges, når en ny bestyrelse vælges.

Formand
Vigtige datoer
10. september: Morgendagens skole
11. november: Dialogmøde
15.-16. nov.: Årsmøde

2. Status * O (MG) (20)

  • Fokus på opgaver og synlighed.
  • Forretningsorden (vedhæftet)
  • Evaluering

Revidering af forretningsorden sættes på kommende møde mhp. punkt 2 og punkt 10.

Principudvalget mødes i september

Fælles forældremøde: ”Digitalt Liv” – Børns Vilkår
D. 22. oktober kl. 19 - 21:30
Eleverne arbejder med temaet i kursusugen.

Årsberetning:
Mette udarbejder et skriv. Formidlingen tages op på næ-ste bestyrelsesmøde.

Skolebestyrelsen deltager på forældremøderne i faserne og præsenterer kort bestyrelsens arbejde.

3. Elevrådet * O/D/B (Emma/Clara) (15)
Elevrådets konstituering. Elevrådet er konstitueret. De holder et ugentligt møde af 15 min. varighed. På den måde kan elevrådet hele tiden følge med i, hvad der rører sig. 

Fokus i tiden:

  • Stolene i 8A skal skiftes – BS er på den.
  • Danske skoleelever har været på besøg og kom med mange gode tilbud, fx ”Wifi”, Elevtelefonen og DM i fa-gene for udskolingseleverne i 7. – 9. kl. 
  • Møde med sundhedsudvalget for at se på maden i skoleboden. Julie og JO besøger Menu i kommende uge.
  • ”Bag for en sag” er d. 1. oktober.

 

4. Fritidstilbud - høring * U (AR) (15)
Børne- og Skoleudvalget har 15. august 2019 besluttet at sende vedlagte udkast til ”Mål- og Indholdsbeskrivelse for kommunale fritidstilbud 2019-22” i høring. 

Mål- og indholdsbeskrivelsen udgør den overordnede ramme for det pædagogiske arbejde i Favrskov Kommunes fritidstil-bud fra førskolegrupper til og med 6. klasse. Beskrivelsen er udarbejdet i overensstemmelse med kommunens Børne- og Ungepolitik og kravene i ”Bekendtgørelse om krav til ind-holdet af mål- og indholdsbeskrivelser for folkeskolens skolefritidsordninger”. Mål- og ind-holdsbeskrivelsen revideres fremover hvert fjerde år i sammenhæng med Børne- og Un-gepolitikken.

Høringssvar fremsendes senest 13. september 2019.

Bilag: Mål_og indhold.pdf
Beskrivelsen lægger sig op af børn- og ungepolitikken, og bestyrelsen anbefaler mål- og indholdsbeskrivelsen.

5. Nye mødetider i indskolingen * O/D (AR) (15)
Drøftelse af henvendelse fra forælder. Vedhæftede er anonymiseret. Behandlingen af punktet flyttes til det lukkede punkt 11.

Bilag: Henvendelse.pdf
    
6. Mødedatoer for SB 19/20 * D/B (MG) (15)
- Der er et ønske om at 21/4 ændres.
- 29/10 skal flyttes til 21/10 da kommunens tidsplan for behandling af budget 2020 er ændret
- Uge 21 torsdag ændres til uge 22 tirsdag

Bilag: Årsmødeplan.pdf
Næste møde er d. 17. september. John medbringer et nyt udkast til mødedatoer på næste møde.

7. Ansættelsesudvalg * D/B (MG) (10)
Valg af repr. til ansættelsesudvalget. Ansættelsesudvalg: Lena, Britta, Line

8. Fagfordeling og skemalægning * O/D (BS/JO) (20)
Ledelsen orienterer om den overståede fagfordeling og skemalægning ud fra principperne.
Bilag: Principper.pdf
Udsættes til næste møde

9. Skolevejen * D (MG) (15)
Kan vi aktivere eleverne yderligere fx via en ”gåbus”.
Udsættes til næste møde

10. Evt. * O (Mette) (15)    
Bestyrelsen har modtaget en henvendelse vedr. AI, der kan samles i tre punkter:
- Struktur: Fra kompetence- til årgangshold
- Kommunikation
- Kommende årgang
Punkterne samles til næste bestyrelsesmøde.
Bestyrelsen har modtaget en henvendelse vedr. differentiering af undervisningen:
- Hvordan udfordrer skolen alle elever?

Henvendelser til skolebestyrelsen kan ske via Intra.

11. Lukket punkt (uden elever) * O (JO) (15)