Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Årsberetning 2019/20

Årsberetning fra skolebestyrelsen – 2019 


Så er 2019 gået og vi vil fra skolebestyrelsen lave en beretning af året der gik. 

Skolebestyrelsen har blandt andet deltaget i forældremøder i alle tre faser i august/september. Dette for at hilse på og komme med en kort introduktion til hvem vi er og hvad vi laver, men også hvordan man kan involvere sig. Det gør vi, fordi vi gerne vil i dialog med jer forældre, og fordi vi ved, at vi er et bindeled mellem skolen og jer forældre.  
Vi tror på fællesskabet og har en ambition om, at fællesskabet skal udvikles meget mere, så vi sammen kan tage vare på vores skole i lokalsamfundet, da det ikke kun er grundstenen i vores børns barndom/ungdom, men også en grundsten for vores by. 
Skolebestyrelsens opgave er at sikre, at ledelsen handler ud fra de love, retningslinjer og principper, der er sat.  
Skolebestyrelsen går aldrig ind i personsager, uanset om det handler om elever eller personaler, men vi kan løfte sagen til et højere perspektiv, og tage udgangspunkt i de problemstillinger og bruge dem i vores videre arbejde. 
 
Kommunikation og skole/hjem samarbejde: 

Det er vigtigt, at hvis man er bekymret for eller undrende over noget, der sker omkring eller med sit barn, at man så henvender sig til det personale, der er knyttet til barnet/eleven. Hellere én gang for meget end en gang for lidt. Det er et samarbejde imellem skole og hjem, der skal være med til at sikre elevernes trivsel, og det er vigtigt at dette samarbejde forgår med respekt for og tillid til hinanden. Det er derfor vigtigt, at man kommer med sine bekymringer direkte, da det ellers ikke er muligt for personalet at handle på det.  
Den nye Skole/hjem samtalemodel lægger op til at barnet kommer i fokus og at man kommer hele vejen rundt om barnet. Til skole-hjem-samtalen præsenterer eleven, støttet af læreren, styrker og udfordringer i og uden for undervisningen. I dialogen mellem skole og hjem aftales tre mål, som evalueres i elevplanen. Der bliver fra skolens side udvist tilfredshed med dialogarket, men vi er også bevidste om, at der skal udarbejdes nye kommunikationskanaler, som giver mulighed for at komme i dialog med personalet på andre måder. 
Vi skal i den grad fokusere på at have et godt samarbejde og alle parter skal være med til dette, for at løse den fælles opgave, der er omkring vores børn og elever.  
I disse tider, hvor meget kommunikation foregår over Aula, kan der nemt opstå frustrationer omkring mængden af information eller hvor det er placeret. Det er et af de emner, vi flittigt tager op i forskellige vinkler, da det er vigtigt for personalet at få vores vinkel på modtagelsen.  
 
Ansættelser/personaler: 

En af de opgaver vi har i bestyrelsen er, at vi er med til at ansætte nyt personale, og i dette år har der været en del ansættelsesrunder. Generelt har vi været så priviligeret, at uanset hvilken stilling vi har søgt, så har vi haft nogle stærke, dygtige og inspirerende kandidater, der ønskede ansættelse på vores skole. Det er vi både stolte af og beærede over, og vi synes, vi har et stærkt team af ansatte. Vi har hørt, at der går snak om, hvorfor vi ikke kan holde på vores personale på Tungelundskolen. Dette har udelukkende været affødt af naturlige årsager. Tidligere viceskoleleder, Katrine Klixbüll, forlod vores skole efter 3 år, da hun søgte videre til en større skole med et større ansvar. 
I stedet har vi budt velkommen til Belinda Hornsgaard som ny viceskoleleder. Belinda har, udover hendes generelle ledelsesopgaver, ansvar for udskoling og skolens nye specialafdeling. Det har været vigtig for os i bestyrelsen, at vi fik en visionær, energisk leder med et stærkt fagligt fundament og en dygtig kommunikator, som kan være med til at fortsætte arbejdet med værdierne ”Tungelund, trivsel og tillid”. Det synes vi, at vi har fået i Belinda, og i bestyrelsen oplever vi et tæt og konstruktivt samarbejde med Belinda. 
Vikarer er og vil altid været et stort problem, når man driver skole. Vi ved, at det er bedst for vores børn, at der ikke er for mange vikarer, men personalet er mennesker, der bliver syge, skal på kursus, har syge børn, går på orlov mm. Der er fuld forståelse for at det tit giver anledning til bekymringer, når nogle i perioder rammes af mange vikarer, men det er vigtigt, at vi husker på, at det ikke personalets skyld eller de vikarer, der er sat ind, der mærker utilfredsheden. Vi ved, at ledelsen bruger meget tid på at udvælge de mest kompetente vikarer og at det løbende og altid vil kræve tid og opmærksomhed at løse opgaven bedst muligt. 
Faglighed og trivsel: 
Faglighed og trivsel kan ikke stå alene.  På Tungelundskolen vil vi, at alle elever udvikler sig til livsduelige mennesker. Når man er livsduelig, så dur man til livet, man kan navigere i det børne- og ungdomsliv, man står midt i, og man øver sig på det liv, der kommer efter tiden på Tungelundskolen. Det er et motto, som vi altid har levet efter og arbejdet imod på Tungelundskolen. Ledelsen og lærere lægger vægt på et positivt og udfordrende læringsmiljø og er kendetegnet ved en høj grad af faglighed kombineret med god trivsel både hos elever og personale. 
 
Arealoptimering og morgendagens skole: 

Som I allerede har hørt af flere omgange, så står Tungelundskolen overfor en gennemgribende renovering de kommende år. Skolen har fået tildelt 45 millioner til dette projekt, og det næste år bliver brugt på at få fundet en bygherre til at står for projektet og få lavet tegninger på hvordan vores skole skal se ud i fremtiden. Det er et spændende projekt, og vi kan være stolte over at politikerne synes det er en god ide at investere i Tungelundskolen og vores lokale samfund. Udover at skolen får nogle nye fysiske rammer, så skulle det også betyde at Tungelundskolen vil blive opdateret til en skole anno 2020, med de rammer der er brug for, for tænke i læring og trivsel.
Vi vil alle blive inddraget i processen og bestyrelsen håber I vil være med til at støtte op og involvere Jer.
 
 
Afrunding 


Der er nyt skolebestyrelsesvalg forår 2020, og skolen har brug for engagerede forældre der vil være med til at arbejde for at fremme og udvikle Tungelundskolen. Der vil komme informationsmateriale ud april-maj, og så er det ellers bare med at stille op til valg.