Princip 5: Orientering af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen

Orientering af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen

Formål:
•    Orientering af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen skal sikre forældrene løbende og fyldestgørende orientering om deres barns faglige og trivselsmæssige udvikling.
•    Orientering af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen skal sikre forældrene et grundlag for at bidrage til deres barns læring og trivsel.

Skolens ansvar:
•    At forældrene er oplyst om barnets faglige og trivselsmæssige udvikling for at understøtte samarbejdet med skolen.
•    At skabe åbenhed og tillid mellem barnet, hjemmet og forældrene.
•    At eleverne inddrages i forberedelse af skole-hjem-samtalen.
•    At der afholdes minimum én skole-hjem-samtale pr. skoleår pr. elev.
•    At indkalde til trivselssamtaler hvis der opleves udfordringer.
•    At sørge for rettidig kommunikation om formålet med skole-hjem-samtalen og praksis i forbindelse med øvrig orientering.
•    At der sker en løbende orientering til forældrene om elevens faglige standpunkt, trivsel og deltagelse i skolearbejdet med henblik på at sikre en kontinuerlig dialog.

Forældreansvar:
•    At deltage i skole-hjem-samtaler.
•    At opfordre til dialog og evt. forebyggende trivselssamtaler, når der i hjemmet opleves undren omkring barnets faglighed eller trivsel.

Tilsyn:
•    Skolebestyrelsen fører en gang årligt tilsyn med, om skolen lever op til princippet. Dette gøres efter jul, hvor alle skole-hjem-samtaler forventes afsluttet.

Udarbejdet af skolebestyrelsen i 2021/2022