Princip 2: Inklusion

Princip 2:

Princip for inklusion

Formål:

• Alle elever, har mulighed for at deltage aktivt i undervisningen.

• Alle elever, der går på skolen, trives og føler sig som en del af fællesskabet.

• Alle elever, uanset forudsætninger, udfordres fagligt og bliver så dygtige, som de kan.

Skolens ansvar:

• Skolen møder alle elever og forældre med åbent sind og kommunikerer om og med dem på en positiv og konstruktiv måde.

Skolen tilstræber at informere om skolens antimobbestrategi til elever, forældre og skolens personale og gribe hurtigt og konstruktivt ind, hvis der er mobning på skolen.

• Skolen tager initiativ til, at den enkelte årganges forældre formulerer aftaler for afholdelse af fester, fødselsdage og andre aktiviteter, som understøtter fællesskabet og årgangens sociale trivsel.
  • Skolen tilstræber, at undervisningen varetages af kompetent personale med en bred og opdateret viden om arbejdet med inkluderende fællesskaber.
  • Skolen tilstræber at skabe en varieret undervisning, som tilgodeser alle elever og anerkender forskelligheder som en værdi for årgangens fællesskab.
  • Skolen tilstræber, at skolens personale har adgang til personer med specialviden, i tilfælde af problemstillinger i læringsfællesskabet.
  • Skolen tilstræber, at forældre til barn med særlige behov vejledes eller henvises til vejledning om støtte til deres barns skolegang.
  • Skolen tilstræber at inddrage forældre som en ressource for deres barns skolegang.
  • Skolen tager ansvar for, at alle børn har praktisk mulighed for at deltage i klasse- og skoleaktiviteter.

Forældrenes ansvar:

• Forældrene bakker op om skolens værdigrundlag og støtter deres børn i at gøre det samme.
  • Forældrene taler anerkendende og konstruktivt om skolens personale, elever og andre forældre i deres børns påhør. I tilfælde af problemer eller bekymringer, kommunikerer forældrene med kontaktæreren/kontaktvoksne, andre involverede lærere, skolens ledelse eller skolebestyrelsen i denne rækkefølge.
  • Forældrene tilstræber at kommunikere åbent og konstruktivt med de andre forældre, så der skabes et miljø, hvor det er muligt at tale om trivsel.
  • Forældrene støtter skolens fællesskab ved at tilstræbe at deltagelse i fælles arrangementer sammen med deres børn.
  • Forældrene tager medansvar for, at alle elever kan deltage i private arrangementer som fødselsdage, legegrupper og klassefester.
  • Det er forældrenes ansvar at alle børn møder undervisningsparate.

Tilsyn:

• Skolens ledelse redegører en gang årligt for arbejdet med de inkluderende fællesskaber.