Princip 4: Samarbejde mellem skole og hjem

Samarbejde mellem skole og hjem, og om skolen og forældrenes ansvar i samarbejdet

Formål:
Princippet skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og personlige udvikling.

Skolens ansvar:
Det er skolens ansvar at orientere hjemmet om elevens faglige, sociale og personlige udvikling.
Skolen tilstræber at indkalde til og at afholde samtale, så alle forældre har reel mulighed for at deltage.
Forud for skole-hjem-samtalen har kontaktlærer en elevsamtale med eleven. Skole-hjem-samtalen tager udgangspunkt i dialogarket, som eleverne præsenterer med hjælp fra lærerne.
Skolen vurderer løbende, om der er behov for ekstra trivselssamtaler.

Forældrenes ansvar:
Forældrene holder sig løbende orienteret på Aula.
Mindst én forælder deltager i skole-hjem-samtalen, samt til forældremøde.
Forældrene deltager konstruktivt i fællesskabet omkring klassen, årgangen og skolen.
Forældrene kontakter skolen, hvis de vurderer der, er behov for en trivselssamtale.

Fælles ansvar:
Skolen og forældrene har en løbende dialog om elevens faglige, sociale og personlig udvikling.

Tilsyn:
Skolen melder tilbage til bestyrelsen, når alle skole-hjemsamtaler er afholdt.