Princip 8: Princip for skolefritidsordningens virksomhed

Princip 8:

Princip for skolefritidsordningens virksomhed

Formål:
•    Skolefritidsordningen skal være med til at skabe et trygt, meningsfuldt og varieret tilbud for børnene og styrke elevernes alsidige, sociale og personlige udvikling.

Mål:

•    Skolefritidsordningen tilbyder aktiviteter, der balancerer hensynet til den samlede gruppe og det enkelte barns behov. Børnenes ønsker til aktiviteter forsøges inddraget.

•    Skolefritidsordningen tilbyder aktiviteter, der stimulerer nysgerrighed, leg og fællesskab. Dagligt tilbydes aktiviteter udendørs, aktiviteter med bevægelse eller kreative aktiviteter, med opmærksomhed på at udnytte faciliteter og ressourcer.

•    Skærmaktiviteter i SFO’en skal være af fællesskabende karakter og bruges i begrænset omfang.

•    SFO’en kan trække på forældre i et samarbejde om aktiviteter mm.

•    Det tilstræbes at den skriftlige kommunikation mellem pædagoger og forældre forgår på aula.

•    Aktiviteterne og arbejdet i SFO’en skal være synligt for forældrene ved brug af f.eks. aktivitetsplaner og billeder.

•    Det tilstræbes at SFO-pædagoger deltager i skole/hjemsamarbejdet, for at nå hele vejen rundt om barnet.

Tilsyn:

Skolebestyrelsen inviterer mindst en gang årligt personale fra SFO’en med til et skolebestyrelsesmøde, hvor vedkommende fortæller om SFO’ens arbejde, herunder udvikling i antallet af børn.