Princip 1:
Undervisningens organisering
Formål
- Undervisningens organisering skal skabe rammer, der sikrer hver enkelt elev bedst mulig læring, udvikling og trivsel i almen, mellemformer og specialundervisningen.
Årgangsfællesskaber
- Skolen er inddelt i årgangsfællesskaber, hver årgang fungerer som én klasse. I undervisningen anvendes holddannelse på årgange, da det fremmer undervisningsdifferentiering, elevernes motivation og fællesskabet på skolen.
- Holddannelsen sker ud fra et fagligt og pædagogisk synspunkt, hvor eleverne altid ved, hvilket hold de er på. Holddannelserne evalueres løbende.
- Skolen bruger fællesskabende aktiviteter på tværs af årgangene.
Overgange
- Skolen samarbejder med de institutioner, der afleverer børn til skolen og førskolen for at skabe gode overgange.
- Skolen tilstræber at skabe gode overgange for eleverne mellem indskolingen, mellemtrin og udskolingen.
- Skolen tilstræber gennem samarbejde med UUJ (Ungdom, Uddannelse og Job) og ungdomsuddannelserne at skabe gode overgange ud af skolen.
Elevernes undervisningstimetal og skoledagens længde
- Skolen tilstræber at arbejde med to voksne i alle timer på alle årgange.
- Skolen tilstræber, at undervisningstiden ikke væsentligt overskrider minimumstimetallet, såfremt det gør, sker det ud fra en faglig og pædagogisk vurdering.
- Skolen tilrettelægger så vidt muligt elevernes skoledage, så undervisningen i indskolingen ligger i tidsrummet 8.15-14.15, og på mellemtrinnet og i udskolingen i tidsrummet 8.15-15.15.
Skemalægning
- Skemalægning har som mål at sikre eleverne en både sammenhængende og varieret skoledag.
- Skoledagen planlægges under hensyntagen til elevernes behov for pauser og tid til at spise.
- Skolen tilstræber, at skemaet og evt. skemaændringer er kendt af elever, forældre, skolens medarbejdere, ledelse og relevante samarbejdspartnere rettidigt.
- Skolen tilstræber at dobbeltlektion ikke planlægges hen over en pause.
- Skolen tilstræber, at skoleugen planlægges med en fagdag, så der er mulighed for aktivitetsbaseret undervisning, ekskursioner og samarbejde med eksterne parter.
- Skolen tilstræber at der så vidt muligt ikke skemalægges mellemtimer.
Andre aktiviteter
- Skolen tilstræber, at tema- og projektforløb muliggør samarbejde på tværs af årgange og klassetrin.
- Skolen tilstræber, at tema- og projektforløb fastlægges i skolens årsplan inden skoleårets begyndelse.
- Skolen tilstræber at informere hjemmene i god tid om tema- og projektforløbenes formål, indhold og organisering og om eventuelle ændringer i elevernes mødetid.
- Skolen sikrer, at der tages hensyn til elever, der har det svært ved, opbrud i skolens faste struktur.
- Skolens aktivitetskalender indeholder alle skolens aktiviteter i løbet af året. Det tilstræbes, at aktiviteterne er fordelt over hele året. Kalenderen sendes ud ved skoleårets start, samt skrives i Aulakalenderen.
- Årgangenes aktivitetskalender fremlægges på forældremødet ved skoleårets start og udsendes efterfølgende.
Vikardækning
- Skolen tilstræber et højt fagligt niveau i undervisningen ved vikardækning.
- Skolen tilstræber, at vikardækningen foretages af en lærer eller vikar, eleverne kender i forvejen.
- Skolen tilstræber en vedvarende og sammenhængende vikardækning ved en undervisers længerevarende fravær.
Undervisning
- Undervisningens timestruktur tilrettelægges efter 10-20-20-10 minutter, for at sikre en fast og genkendelig ramme.
- Skolens personale indtænker alsidige aktiviteter i deres undervisning, herunder bevægelse.
- Skolen udbyder praktiske valgfag til eleverne på 7.-8. årgang, samt tilbyder et eller flere valgfag til 9. årgang.
- Skole tilstræber at have minimum en vejleder inden for dansk/læsning, matematik, naturfag og IT.
- Skolen tilbyder mellemformer via intern visitation.
- Mellemform er et periodevis tiltag til elever, som har behov for ekstra opstøttende tilbud.
- Skolen tilstræber at have den fornødne specialpædagogiske kompetence i personalegruppen til undervisning i skolens mellemform.
- Undervisningen er tilrettelagt med samme struktur, som på årgangene.
- Elevens udbytte af indsatsen evalueres løbende.
- Der udarbejdes udviklingsplaner for hver enkelt elev, som deltager i mellemformer.
- Skolen tilstræber at have den fornødne specialpædagogiske kompetence i personalegruppen til undervisning i skolens specialklasser.
Konfirmationsforberedende undervisning
- Skolen skal give elever på 7. årgang mulighed for at deltage i den konfirmationsforberedende undervisning.
- Skolen skal tilstræbe, i koordination med den lokale præst, at konfirmationsforberedelsen ligger om eftermiddagen efter den almindelige undervisnings afslutning.
Tilsyn
- Der føres tilsyn med princippet én gang om året, jf. skolebestyrelsens kalender.