Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forretningsorden for bestyrelsen

FORRETNINGSORDEN FOR TUNGELUNDSKOLENS BESTYRELSE

 

 

  1. Skolebestyrelsens funktion og formål: 

    • Skolebestyrelsens funktion og formål står i folkeskoleloven § 44 og Favrskov kommunes styrelsesvedtægt. 

    • Skolebestyrelsen bør så̊ vidt muligt efterleve forretningsordenen. 

 

  1. Sammensætning af bestyrelsen og beslutningsdygtighed: 

    Sammensat af: 

7 forældrerepræsentanter

2 medarbejderrepræsentanter 

2 elevrepræsentanter 

I alt er der 11 stemmeberettigede i skolebestyrelsen. 

Hvis bestyrelsen på forhånd er bekendt med at et bestyrelsesmedlem er forhindret i at deltage i to eller flere møder indkaldes en suppleant. 

Der vælges følgende suppleanter: 

2 Forældresuppleanter

1 Medarbejdersuppleant

1 Elevsuppleanter 

Skolebestyrelsen er beslutningsdygtig når mere end halvdelen af de stemmeberettigede er fremmødte 

Man kun kan stemme ved personligt fremmøde. 

Alle beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende. 

 

3. Skolebestyrelsesvalg: 

  • Valget af forældrerepræsentanter og suppleanter vælges i henhold til Favrskov kommunes gældende styrelsesvedtægt. 

  • Tungelundskolens forældrerepræsentanter og suppleanter vælges ved forskudte valg. Forældrerepræsentanter vælges for 4 år og suppleanter for 2 år. 

  • Hvis en forældrerepræsentant ønsker at træde ud af bestyrelsen, eller en forældrerepræsentant ikke har elever på Tungelundskolen, skal dette meddeles skriftligt til bestyrelsesformand eller skoleledelse, der sender beskeden videre til bestyrelsen og kommunalbestyrelsen. Hvis der ikke er suppleanter til at overtage denne funktion, og der er mere end 6 måneder til valg, foretages nyvalg i forældrekredsen, dog vælges repræsentanten for den periode det afgående medlem havde. Hvis et skolebestyrelsesmedlem vælger at træde ud efter 2 år, men var valgt for en 4-årig periode, vælges der en ny for en 2-årig periode, for at skabe balance i de forskudte valg. 

 

  1. Øvrige deltagere og funktion: 

    • Skolens ledelse, bestående af skoleleder og viceskoleleder, deltager i møderne. Deres funktion er at være sparringspartner for bestyrelsen, at koordinere skolebestyrelsens arbejde, udarbejde de oplæg skolebestyrelsen beder om og at efterleve de principper skolebestyrelsen har vedtaget. Det er skolens ledelse der skriver referat fra mødet. 

    • Skolebestyrelsen kan indkalde gæster til at belyse eventuelle problemstillinger eller til at deltage i skolebestyrelsesmøder af hensyn til vidensdeling. 

    • Det er muligt at invitere en lokalpolitiker til et møde, hvis det er relevant i forhold til et punkt eller en dagsorden. 

 

  1. Konstituering og funktion: 

    • På skolens første skolebestyrelsesmøde efter ordinære valg, vælges en formand og en næstformand, ved flertalsvalg. Mødet ledes af længst siddende medlem. Ved fravær af repræsentanter indkaldes suppleanter. 

    • Der kan foretages en ny konstituering i bestyrelsen, hvis et flertal af de stemmeberettigede fremsætter dette ønske. Dog skal dette punkt fremgå̊ af dagsordenen. Formandens opgave er:

At udarbejde dagsorden sammen med skolelederen.
Være ordstyrer og mødeleder til skolebestyrelsesmøderne.

Møder med skoleleder.
Årsberetning.
Opfølgning på diverse invitationer. 

  • Næstformanden overtager formandens opgaver i tilfælde af formandens fravær. 

 

  1. Ansættelsesudvalg

    • Skolebestyrelsen udpeger to forældrerepræsentanter som deltager i ansættelser.

    • Skolebestyrelsen kan vælge at deltage i alle samtaler, men deltager i udgangspunktet ikke ved ansættelse af vikarer, som ansættes for en kortere periode end et år.

    • Inden udsendelse af jobopslaget koordineres tidspunktet for afholdelse af samtaler mellem skolens ledelse og ansættelsesudvalget, for at tilsikre at en forældrerepræsentant kan deltage i samtalerne.

    • Skolens ledelse udvælger kandidater til samtalen blandt alle ansøger, og fremsender på forhånd oversigten over de kandidaterne til den som deltager fra ansættelsesudvalget.

 

  1. Elevrådet 

  • Elevrådet vælges i starten af skoleåret. Formand og næstformand deltager i skolebestyrelsesmøderne. 

  • Skoleleder gennemgår dagsorden, og elevrådets kontaktlærer støtter elevrepræsentanterne i deres opgave og funktion. 

  • Elevrepræsentanter deltager ikke i personsager eller sager af personlig karakter. 

  • Elevrepræsentant har derudover lov til at deltage i hele mødet, men dagsorden udarbejdes under hensyntagen til, at elevrepræsentanterne i udgangspunktet deltager i mødets første del.

  • Elevrepræsentanten har et fast punkt i dagsordenen under meddelelser, til at komme med deres synspunkter og tage punkter op.

 

 

 

  1. Møder og mødeledelse: 

  • Skolebestyrelsen afholder op til 10 ordinære møder i løbet af skoleåret. Tidsrummet vil være mellem 17.30 og 20.30, med mindre skolebestyrelsen aftaler noget andet for det enkelte møde. 

  • Datoerne udsendes i starten af skoleåret af skoleleder, inden er der mulighed for at komme med generelle ønsker. Mødedatoerne for det kommende skoleår vedtages endeligt i fællesskab på det sidste møde i det forudgående skoleår. 

  • Medlemmer som ikke har mulighed for at deltage i et møde, skal hurtigst muligt melde afbud til formanden.

  • Mødet aflyses hvis både skolelederen og viceskolelederen, eller både formanden og næstformanden ikke har mulighed for at deltage. Eller hvis der ikke er mindst 6 stemmeberettigede deltagere til mødet. I stedet indkalder formand og skoleleder til nyt møde, med mindst 14 dages varsel. 

  • Ekstraordinære møder indkaldes der til, hvis skoleleder eller formand eller 1/3 af bestyrelsens medlemmer ønsker dette. Det er formand og skoleleder der indkalder, og der gives mindst 14 dages varsel. Ekstraordinære møder skal så vidt muligt altid forsøges at blive til punkter på de allerede planlagte møder. 

 

  1. Dagsorden 

  • Laves i samarbejde mellem formanden og skolelederen. Der tages udgangspunkt i aktuelle problemstillinger i forhold til skoleårets gang og skolebestyrelsens ønskede punkter med fokus på skolebestyrelsens funktion. 

  • Det er målet at dagsordenen er let forståelig og med et klart formål. 

  • Dagsorden udsendes 7 dage før mødet. 

  • I særlige tilfælde kan et punkt optages på dagsordenen under mødet, og udsætte 

andre punkter, dette kræver dog flertals enighed i gruppen. 

  • Dagsordenspunkterne er opdelt i Drøftelse (D), Orientering (O) og Beslutning (B). 

Dog kan et dagsordenspunkt have flere funktioner, eks kan et punkt først være et O punkt, så et D punkt og til sidst et B punkt. Hvis et punkt har en karakter, men der ønskes et andet, kan punktet tages op igen på næste møde. 

  • Dagsordenen vil være offentligt på Aula senest 7 dage før mødet. 

  • Ved personsager eller af personlig karakter, vil der stå lukket punkt på dagsordenen, og der vil ikke være elever tilstede. Disse punkter forsøges at blive placeret sidst på mødet. 

  • Der er følgende punkter på dagsordenen:

Meddelelser – Skoleleder/formand/andre/elevrepræsentant (Kort beskrivelse af hvad der er sket siden sidst, dvs. møder, ansættelser, datoer mm) 

Aktuelle punkter (årshjul mm) 

Eventuelt: Alle kan byde ind på max 3-minutters punkter. De benyttes, hvis man ønsker en problemstilling vendt og belyst i en kort diskussion. Skolebestyrelsen vedtager herefter, om det skal med som et tilsynspunkt på et kommende bestyrelsesmøde. 

 

 

 

  1. Referat: 

  • Der skrives referat at skolebestyrelsesmøderne, der afspejler hvad der foregik på mødet, indeholder et kort resume af de sager der behandles, samt den konklusion eller beslutning der er truffet i forhold til punktet. 

  • Såfremt en eller flere medlemmer har en anden holdning til konklusionen eller beslutningen, kan dette føres til referatet, hvor medlemmet anonymiseres. 

  • Referatet gøres offentligt på skolens hjemme når det er godkendt i bestyrelsen. 

  • Referatet udsendes senest 5 dage efter mødet.

  • Bemærkninger til referatet fremsendes på Aula sendt 8 dage efter det er sendt ud, hvorefter referatet betragtes som godkendt.

  • Det er en fra skolens ledelses der skriver referat. 

 

  1. Årsberetning: 

  • Der laves en skriftlig årsberetning inden den årlige skolefest. Årsberetningen kan læses på aula og skolens hjemmeside, og der vil være mulighed for at læse den til selve skolefesten. Derudover vil bestyrelsen være tilstede, til at svare på eventuelle spørgsmål. 

 

  1. Tavshedspligt: 

  • Skolebestyrelsen er underlagt tavshedspligt, og må ikke referere andres udsagn og holdninger fra skolebestyrelsesmøderne. 

 

12. Ændringer i forretningsordenen: 

  • Forslag til ændringer i forretningsordenen behandles og vedtages løbende i skolebestyrelsen, dog vil den obligatorisk blive taget op til det første møde i det nye skoleår. 

  • Forretningsordenen vil blive dateret med den dato hvor den sidste ændring er fortaget. 

 

 

 

Vedtaget på skolebestyrelsesmødet d. 01/11-2022