Princip 6: Arbejdets fordeling blandt det undervisende personale

Arbejdets fordeling mellem lærerne og andet pædagogisk personale

Formål:
•    Sikre højst mulig læring og trivsel blandt eleverne
•    Sikre et fagligt og socialt udviklende miljø for eleverne og det pædagogiske personale

Mål:
•    Al fagopdelt undervisning varetages, så vidt muligt, af lærere med undervisningskompetencer i de fag, de underviser i.
•    Det tilstræbes, at der er en højt kvalificeret varetagelse af de opgaver, der ligger i PLC (Det pædagogiske læringscenter) og i den understøttende undervisning.
•    Det tilstræbes, at medarbejderteams sammensættes mangfoldigt med hensyn til eksempelvis anciennitet, alder, køn.
•    Det tilstræbes, at kontaktlærere kun er i én fase og så vidt muligt kun på en årgang, og at vedkommende der varetager funktionen enten kun har en hel kontaktlærerfunktion eller to halve. Desuden bør der tages hensyn til personalets egne ønsker og evner i fordelingen af kontaktlærere.
•    Det tilstræbes, at når der fordeles klasser og fag, skal der tages hensyn til medarbejderens fag og kompetencer og klassernes forskellighed.
•    At der er et specielt fokus på overgange mellem faserne. Det kunne f.eks. være to-lærertimer, der bruges på tværs af faserne.

Tilsyn:
Efter endt fagfordeling præsenteres ledelsens overvejelser for skolebestyrelsen på først kommende møde.

Udarbejdet af skolebestyrelsen i 2021/2022