Årsberetning 2020/2021

Årsberetning
Tungelundskolen

Kære Forældre på Tunglundeskolen.

Hermed årsberetning fra skolebestyrelsen, som sætter fokus på skolebestyrelsens arbejde i skoleåret 2020/2021.

Ligesom resten af verden, har vores arbejde i skolebestyrelsen har været påvirket af corona det senest år. Udover at vi selvfølgelig løbende har fulgt med i de tiltag, som blev implementeret på skolen og udfaset igen, har det også haft betydning for vores mulighed for at mødes fysisk.
En stor del af møderne i skolebestyrelsen har været gennemført virtuelt, og selvom vi alle er ved at være gode til den løsning, så har det også betydet at der er dele af bestyrelsens arbejde, som vi har valgt ikke at kaste os ud i.
Et af skolebestyrelsens ansvarsområder er at føre tilsyn og sikre at alle principper er retvisende for skolens arbejdsområder. Vi har i bestyrelsen et ønske om at revidere disse, men har dog valgt at udsætte dette til efteråret.

Vi har igennem det meste af året haft fokus på den påvirkning corona har haft, på både faglighed og trivsel hos eleverne. I den forbindelse har vi bemærket og rost den store opfindsomhed og omstillingsparathed som alle lærere på skolen har udvist, når der skulle findes på ny virtuel eller udendørs undervisning, som kunne motivere eleverne.

Den anderledes hverdag som corona har medført, har tvunget os til at gøre noget andet end vi plejer. Heraf er opstået en oplagt mulighed for at lære nyt og finde nye måder at gøre tingene på. Særligt i indskolingen og SFO er det en drøftelse vi har, med henblik på også efter corona, at forankre nogle af de ting, som både medarbejdere, forældre og elever oplever fungerer bedre.

Til august er det et år siden at Tungelundskolen fik ny skoleleder, og vi har I skolebestyrelsen sat stor pris på samarbejdet med Birgitte. Sammen med Belinda og Anni oplever vi at skolen har fået en stærk og handlekraftig ledelse som ønsker at flytte elever, fagligt og socialt, og prioritere det gode samarbejde med forældre og lærer.

Den kommende ombygning af skolen har naturligvis fyldt en del. Skolebestyrelsen har haft en repræsentant i bygge-program-udvalget, og der er løbende blevet orienteret om fremdriften i projektet. Vi har ikke haft den indflydelse på projektet, som vi kunne have ønsket, men vi ser meget frem til, at se det endelige bud på skolen, og at vi når frem til første spadestik i det kommende skoleår.

Skolen har det seneste år styrket arbejdet med de inkluderende fællesskaber, hvor der specielt har været fokus på overgangen fra børnehave til skole, men også har indført mellemrummet, for de elever som i en periode har brug for en ekstra indsats. Vi har i skolebestyrelsen fulgt med i arbejdet og glæder os til at følge udviklingen i det kommende skoleår.

På skoleårets sidste møde blev vi orienteret om og drøftede den store ændring, der er på vej i indskolingen, hvor der ikke længere vil være aldersintegrerede klasser. Beslutningen kommer på baggrund af en række drøftelser i foråret samt en bred tilkendegivelse fra forældrene i indskolingen.
I skolebestyrelsen bakker vi fuldt op om den beslutning, og vi er meget imponerede over den omstillingsparathed, som skolen har vist. Det er en stor ændring, som er lavet på meget kort tid, og vi vil gerne opfordre til at udvise tålmodighed og forståelse i perioden efter sommerferien, så der er arbejdsro til at få de sidste ting på plads.

I det kommende skoleår vil der igen være valg til skolebestyrelsen, og vi ved allerede nu, at der vil være ledige pladser. Hvis du overvejer, om det kunne være noget for dig at deltage i skolebestyrelsen, er du velkommen til at kontakt en af os. Ellers vender vi tilbage i foråret, når det er tid til valg.

Husk at I er altid velkomne til at stille spørgsmål og komme med input til skolebestyrelsen.

Rigtig god sommer til jer alle.
Skolebestyrelsen