Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolebestyrelsesmøde 24. sept 2024

Tirsdag d. 24. september 2024 

Til stede:

Forældre: Berit Lykke Nielsen, Janni Wedderkopp, Karsten Jensen, Lise Hansen, Martin Bendix Eriksen, 

Mia Lind Kjærulff og Tenna Skinnerup

Elever: Lucas Jakobsen

Medarbejdere: Cita Ildvad Ovesen og Victoria Hansen

Ledelse: Belinda Hornsgaard, Trine Lund Kristensen, Lotte Møller Kristensen

 

Mødeleder: Mia

Referent: Lotte

 

 

Punkt 1. Velkomst

Indhold: Godkendelse af dagsorden

Ansvar: Mia, 10 min. (O, D, B)

 

Dagsordenen er godkendt. 

 

 

Punkt 2. Meddelelser

Indhold: Orientering fra skoleledelse, elevrepræsentanter og øvrige medlemmer

Ansvar: Alle, 20 min. (O)

 

Skoleledelse: 
- Vi har haft skoleårets første fællesskabende dag 0. – 9. årgang med temaet Det eventyrlige land. Det var en dag, hvor eleverne var på blandede hold og skulle udvikle et spil, hvor Robin Hood kunne redde Richard Løvehjerte. Det var en virkelig hyggelig og kreativ dag. 

- SFO’en er kommet godt i gang efter sommerferien med gode aktiviteter. Det pædagogiske personale har stået for afvikling af en fagdag, hvor der var forskellige fritidspædagogiske aktiviteter på programmet. 

- Skolens mellemformer har haft en god opstart, og der er afviklet opstartsmøder med familier.

- Forældremøder er afholdt på årgangene. Skolebestyrelsen har været repræsenteret på 0., 1. og 2. årgang.

- Eleverne har deltaget på forskellige Åbenskole-arrangementer: 2. årgang har været til Lego Spike på Naturvidenskabernes Hus i Bjerringbro, 7. årgang har haft ”Kloge hænder”, hvor de i samarbejde med tømrervirksomheden Torp & Andersen er med til at bygge et skur til SFO’en ifm. skolens renovering, 8. årgang har været på Aarhus-Tech, og 9. årgang har haft ”Speak up” med en teatergruppe. 

- Personalet har deltaget på en workshop med Børns vilkår vedr. elevnærvær.

- Trine er gået i gang med diplom i offentlig ledelse, hvormed hun nogle dage vil være at finde på skolebænken. 

- 9. årgang har været på studietur til København med tre overnatninger. Både Lotte og Belinda havde i år mulighed for at kigge forbi og være med til nogle aktiviteter. Det var en super oplevelse for såvel elever som for voksne. 

- Skolen har fået dannet et nyt elevråd, hvor der har været afviklet møder. 

- Vedr. ansættelser: Cecilie starter i et barselsvikariat for Line. Kristine, som kom tilbage fra barsel i sommers, er skolens elevkoordinator og varetager opgaver vedr. skolens mellemformer. 

Øvrige:

- Mia orienterer om, at der er indsæt høringssvar fra skolebestyrelsen. 

 

 

Punkt 3. Status på byggeri

Indhold: Nyt fra renovering af skolen

Ansvar: Belinda, 25 min. (O)

 

Belinda orienterer kort om status på ombygningen. Der er nogle ting, som har skubbet til planen, og vi vil være i mål med renoveringen i december. Pt. er de godt i gang med udskiftning af gulve på mellemtrinnet, SFO’en er midlertidigt flyttet i nye lokaler, så de kan blive færdige med de nye toiletter og garderobeområdet uden for store støjgener, der arbejdes forsat på at skabe en ny hovedindgang, madkundskab og billedkunst er en smule forsinket, og skolen har en plan for, hvad vi gør med aflyst undervisning i valgfagene. 

Der vil komme nyt asfalt på p-plads og ned til skolens hovedindgang samt foran indgang til indskoling. 

Vi informerer i videst muligt omfang forældre løbende, men det er til tider vanskeligt, hvis skolen ikke har kendskab til eventuelle ændringer i planen. Vi forsøger at finde gode veje i samarbejde med de mennesker, som er med til at renovere vores skole. 

 

Skolen har udover den oprindelige aftale fået mulighed for skifte nogle døre ud, alle skærme i alle lokaler samt el-tavler. Bestyrelsen stiller sig uforstående overfor, at man vælger udbedring af eltavler, før midlerne anvendes på det synlige og mærkbare for skolens elever, som tilkendegivet på et af byggeprogramudvalgsmøderne. Skolebestyrelsen ønsker, at forvaltningen uddyber prioriteringen heraf.  

 

 

Punkt 4. Tilsyn, princip 3

Indhold: Herunder drøftelse af behov for revidering af princippet. Bilag: Princip 3

Ansvar: Belinda og Mia, 5 min. (O, D, B)

 

Skolen har pt. ingen elever, som deltager på musikskole eller eliteudøvelse i en idrætsforening. 

Der er ført tilsyn med princip 3.

 

 

Pause (inkl. forplejning), 30 min. 

 

 

Punkt 5. Tema: Trivsel og udvikling

Indhold: Opsamling på trivselsundersøgelsen og relevante parametre. Gennemgang af årgangsplaner, skoleudviklingsplan 2024/2025 samt af skolens interne processer.

Ansvar: Mia og Belinda, 60 min. (O, D, B)

 

Belinda orienterer om resultatet fra den seneste trivselsmåling og i forlængelse heraf skoleudviklingsplanen, som bygger på arbejdet med at skabe mere kvalitet i undervisningen pba. elevtrivselsmålingens resultat. Skolens fokusområde i indeværende skoleår handler hermed om elevernes motivation og mestring.

Lotte og Trine præsenterer eksempler på medarbejdernes arbejde med udviklingsplanen på årgangene. Planen bygger blandt andet på de fire parametre i elevtrivselsmålingen. På forældremøderne er uddrag fra årgangens udviklingsplan blevet præsenteret for forældrene, så alle har fået indsigt i, hvorledes der arbejdes med dette på årgangen.

Trine gennemgår skolens lokale proces samt hvorledes skolen arbejde systematisk med elever, som kalder på alternativ undervisning og lignende. Derudover vises skolens Tjek-på-liste, som er det redskab medarbejderne anvender ved skoleårets start til klargøring af klasserum, makkerpar og lignende, samt genbesøger løbende hen over året, når der er behov for det. 

Skolebestyrelsen præsenteres for skolens årshjul, der viser, hvornår vi gør hvad vedr. eksempelvis forældremøder, elevsamtaler, meddelelsesbøger, handleplaner, udviklingsplaner og trivselsmålinger mv.

Bestyrelsen gør skolen opmærksom på, at indsatser og tiltag med fordel kan kommunikeres tydeligere ud til forældrene. Det vil skolen bestræbe sig på at gøre yderligere fremover. 

 

 

Punkt 6. Tilsyn, princip 2

Indhold: Tilsyn med princip 2, herunder drøftelse af behov for revidering af princippet. Bilag: Princip 2

Ansvar: Mia, 15 min. (D, B)

 

Skolebestyrelsen drøfter, hvorvidt princippet skal have en anden titel, idet inklusion ikke er dækkende for princippets indhold. Det vedtages, at princip 2 skal have titlen Fællesskab og med underoverskriften Princip for inklusion

Bestyrelsen ønsker at udarbejde nogle anbefalinger til årgangenes forældreråd. Dette drøftes yderligere på kommende møde.

Bestyrelsen drøfter, hvorvidt skolens principper skal udleveres ved skolestart. Skolens principper er også at finde på skolens hjemmeside. Bestyrelsen ønsker at lave et opslag på aula med links til skolens principper, og vil udarbejde en side til den pjece førskoleforældre modtager fra skolen. 

 

 

Punkt 7. Eventuelt

Indhold: Evt. fremtidige punkter til dagsorden

Ansvar: Mia, 15 min. (O, B)

 

Skolefoto: Skolebestyrelsen udtrykker et ønske om, at skolen ser nærmere på et andet skolefototilbud, der er billigere i pris end det nuværende. Bestyrelsen udtrykker også ønske om at se nærmere på, om skolen kan tage et årgangsbillede, som sendes ud til årgangens forældre ved skoleårets start. Skolen undersøger nærmere inden kommende skolebestyrelsesmøde.

Mobilpolitik: På kommende møde orienteres bestyrelsen om skolens politik, samt forholden sig til Smartwatches.

Sprog: Skolen gøres opmærksomme på, at sprog kan virke stødende for nogle. Der gives konkrete eksempler. Skolen udtrykker ønske om, at børn og voksne altid henvender sig til skolen, såfremt de måtte opleve noget uhensigtsmæssigt. Der drøftes kort, at dette punkt med fordel kan inddrages i arbejdet med anbefalinger til forældrerådene.

 

 

Næste møde: Tirsdag d. 29. oktober kl. 17.30.

Næste formøde: Mandag d. 21. oktober kl. 14.

 

Punkter til kommende møder:

- Status på elevtal: Distriktets børn og sammenligning med andre år samt blik på udvikling.

- Budgetopfølgning

- Anbefalinger til forældreråd

- Forretningsorden: Referat på aula