Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolebestyrelsesmøde 05.10.2021


Mødeleder: Mia
Referent: Belinda    

Medlemmer af skolebestyrelsen
Britta Ravn, Ebbe Kragh Nielsen, Janni Wedderkopp, Line Brandt, Lise Hansen, Louise Kragh Soelberg, Mia Lind Kjærulff,   Rasmus Naeve Bildstrup, Victoria Hansen

Fraværende:  Allan Laursen, Jonas Glud Laursen

Ledelse: Birgitte Boel, Belinda Hornsgaard

    
1.    Velkomst
Godkendelse af dagsorden og punkter til evt. (Mia)
    

2.    Meddelelser
Punktet er et orienteringspunkt, hvor der kan stilles spørgsmål, men ikke drøftes.

  • Skoleleder
  • Viceskoleleder
  • Elevrepræsentanter
  • Formand
  • Øvrige medlemmer af skolebestyrelsen

    
 Skoleleder:
Fra uge 43 åbner skolen op for kviktest fra 9 år og op. Det er muligt hver torsdag. Der er sendt samtykke ud til forældre på Aula.
Vi har afholdt samtaler med vores nye medarbejdere, som giver udtryk for at være glade for at være her. 
Projektuge 39 er netop afholdt. Indskolingen havde masser bevægelse på skemaet. De har været i klasserne samt på tværs af årgangene på deres storhold. På mellemtrinnet har de arbejdet med butikker og reklamer. En klasse var også på virksomhedsbesøg i Menu med stor succes. I udskolingen har 9. årgang arbejdet med naturfag og øvet sig på deres årgangsprøver. På 8. årgang har de arbejdet med avis i samarbejde med Politiken. På 7. årgang har de arbejdet med parafraser af Kvium. De har bl.a. været på plejehjemmet og rundt i byen og se på kunst.

Viceskoleleder:
Alle forældremøder er afholdt i udskolingen og specialklasserne. Dermed kan ledelsen nu invitere til faserådsmøder, så vi kan få belyst to stjerner og et ønske fra forældrenes perspektiv. 
Ansættelse af barselsvikar i specialklasserne.

3.    Ledelsessituationen
Orientering om ledelsessituationen frem til sommerferien. (Birgitte)
Skolebestyrelsen godkender prøvehandling frem mod næste skoleår. Vi afprøver en ledelsesmæssig struktur, hvor der er to ledere og enkelte administrative opgaver bliver fordelt på medarbejdere.

4.     9. årgang
De to 9. klasser har så få elever, at det er muligt at sammenlægge dem til en. (Belinda)
På 9. årgang var der inden sommerferien indskrevet 31 elever – også derfor valgte skolen at fortsætte med to spor. I august er fem elever af forskellige årsager gået ud. Dermed er 9. årgang på nuværende tidspunkt 26 elever. 
Elever og lærere ønsker sammenlægning. Eleverne fortæller, at de er meget sammen på tværs samt har fået øje på nye samarbejdsmuligheder efter deres fælles tur til København. De har parallellagte timer i skemaet, hvor klassen på nuværende tidspunkt har undervisning sammen. 
Belinda har på forældremødet i september orienteret klassens forældre om to muligheder efter efterårsferien: Fuldt overlap i skema eller hel sammenlægning. Forældrene er også orienterede om, at dette er et punkt på dagsordenen ved skolebestyrelsen.  Der vil naturligvis tages særligt hensyn til klasserne ifm. valg af lærere samt mulighed for to-lærer-timer.
Kommende skoleår vil der blive set på mulighed for sammenlægning til en klasse på nuværende 6. årgang og 8. årgang. Dette er forældrene på de to årgange blevet orienteret om på forældremøder i dette efterår.
Vi vil arbejde målrettet med stilladsering frem mod prøverne. 

5.    Økonomi
Kort status på skolens økonomi (Birgitte)
Regnskabet for 3. budgetopfølgning er gennemgået. 
  
6.    Valgfag
Orientering om, hvilke valgfag skolen udbyder i år og evt. også på sigt (Belinda)
Valgfag på Tungelundskolen skoleåret 21/22:

  • 7. årgang: Billedkunst, H/D (madkundskab i skema)
  • 8. årgang: Billedkunst, H/D, madkundskab

Prøve i Praktisk/musisk valgfag. Prøverne afholdes i perioden fra d. 23. maj til d. 22. juni 2022. Det er første skoleår denne gennemføres på Tungelundskolen. 

  • 9. årgang: Livsduelighed, billedkunst, H/D, madkundskab

Der foreligger årsplaner på Meebook, hvor elever og forældre kan orientere sig om fagets indhold og form.
Alle lærere deltager i netværk på tværs af skolerne i kommunen. Det er udskolingslederne, som er tovholdere på møderne.

7.    Morgensamling
Hvordan og hvor ofte holdes der morgensamling på de forskellige årgange/faser (Belinda, Birgitte)
Indskolingen mødes hver onsdag på Mediateket. Det er sang, dans og fælles fødselsdage.
Mellemtrinnet har ikke morgensamlinger for tiden. 
Udskolingen mødes den sidste fredag i måneden på Mediateket. Lærerne er tovholdere på morgensamlingen. I august havde kulturfagslærerne den og i september var det naturfag. Vi synger de sange, som skal synges til dimissionen, så alle kan dem – og vi har været så heldige, at Marie har kunnet spille klaver til.

8.   Hvorfor har vi en skolebestyrelse?
Drøftelse af arbejdet i skolebestyrelsen. (Britta)
Bestyrelsen har en drøftelse vedr. tilgang til bestyrelsesarbejdet. Principsamlingen skal ændres, så lovgivningen overholdes. Forretningsordenen skal følges. 

9.    Fordelingen af kommende opgaver:
-    Arbejdet med principper, planlægning af d. 13. november
-    Valg i foråret (Mia)
Mia udarbejder en plan inden mødet, som deles med bestyrelsen. Med udgangspunkt i lovteksterne skal en ny principsamling påbegyndes. Bestyrelsen har forinden forberedt sig på de punkter, som skal indgå i principperne.

10.    Aula
Orientering om skolens brug af overblik og beskeder, drøftelse af forventninger og ideer til brug af Aula. (Birgitte)

Fremover vil beskeder fra kontoret eller ledelsen blive lagt på overblikket. Når beskeden er vedr. klassen eller eleverne, så kommer det på en besked. 


11.    Eventuelt (Mia)
-    Skolebus: Opsyn ved busserne? 
-    SFO: Oversigt kan findes på Aula.
-    Elevrepræsentanterne går ved pausen.

Rettelse til mødeplanen: Der afholdes bestyrelsesmøde onsdag d. 23. februar 2022.

Næste møde: 
Torsdag d. 4. november 2021
Næste formøde: 26.10.21
Deadline for punkter til dagsorden: 25.10.21