Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolebestyrelsesmøde 11. Marts 2025

Deltagere:

Forældre: Berit Lykke Nielsen, Janni Wedderkopp, Karsten Jensen, Lise Hansen, Martin Bendix Eriksen, Mia Lind Kjærulff og Tenna Skinnerup

Medarbejdere: Cita Ildvad Ovesen og Victoria Hansen

Ledelse: Belinda Hornsgaard, Trine Lund Kristensen, Lotte Møller Kristensen

Fraværende: Lotte

 

Mødeleder: Mia

Referent: Trine

 

 

1. Velkomst

Indhold: Godkendelse af dagsorden

Ansvar: Mia, 5 min. (O, D, B)

 

Punkt 5 udskydes til næste møde.

 

2. Meddelelser

Indhold: Orientering fra skoleledelseelevrepræsentanter, formand og øvrige medlemmer 

Ansvar: Alle, 20 min. (O)

 

Skoleledelse

D. 1. marts havde vi første skoledag for førskolebørnene. Det var en virkelig fin dag, og vi er glade for at få nye og kendte familier med i fællesskabet på skolen.

SFO:

Det var en stille og rolig feriepasning i vinterferien med gode og spændende aktiviteter hver dag. 

Der er sendt en besked ud med nye åbningstider for morgenSFO, som åbner kl. 6.15 hver dag. 

Indskoling:

Naturfagsvognen har været på besøg på årgange i indskolingen, hvor der blandt andet er blevet lavet bålmad. 

Indskolingen har haft koncert gennem ”Levende musik i skolen”. Det var ”Jeppe og Jazzhyænerne”, som kom besøg hos os. Det var en god dansefest for både store og små.

Mellemtrin:

6. årgang har vundet naturfagsmarathon – både den samlede men også i opgaven om satellitter. 

Fællesskabende dag:

Vi har holdt fællesskabende dag, TUSK-dag, om skolens værdiregelsæt. På dagen skulle 0. – 9. årgang arbejde med at vise, hvordan de seks skills, som gør dem livsduelige, ser ud: Kreativitet, fællesskab, nysgerrighed, livsmod, væredygtighed og bærekraft.

Studietur:

Vi har haft seks medarbejdere med på studietur til Oslo. Vi var på skolebesøg, hvor vi så, hvordan de arbejder med temaskole hos dem samt veksler mellem forskellige undervisningsformer. Det var inspirerende og lærerigt, og vi glæder os til at se på, hvilke gode ting vi kan inddrage i skolens praksis. 

Genindvielse af skolen:

Vi holder genindvielse af skolen d. 26. marts kl. 12 – 13, hvor borgmesteren samt øvrige politikere kommer på besøg. Herefter holder vi åbent hus for alle elever og deres familier kl. 14:30 – 16:30.

Vi har også inviteret andre interesserede fra byen til at se skolen kl. 15:30 – 16:30.

Skolebestyrelsen giver udtryk for, at det er en god plan for genindvielse af skolen.

Skolen orienterer om flytning af pavillonen, som desværre falder i den uge, hvor der er åbent hus. 

Dialogmøde:

Belinda orienterer kort om status for kvalitetsprogrammet. Skolebestyrelsen er inviteret til dialogmøde mellem Børne- og Skoleudvalget og skolebestyrelser den 1. april 2025 kl. 19.00-20.30. 

Fra skolebestyrelsen deltager: Mia, Berit, Lise, Carsten, Janni samt Lotte, Belinda og Trine fra ledelsen.

Skolefoto:

Vi er i gang med en prøvehandling med skolefoto på skolen, hvor en medarbejder på skolen tager billeder af årgangene – i første omgang til internt brug. Der skal tages billeder d. 12. marts af alle årgangene på skolen. Hvis billederne bliver gode, foreslår skolen, at vi fremover selv varetager opgaven, hvorved prisen på et skolefoto kan reduceres. 

Den nationale trivselsmåling:

Vi er i gang med at tage den nationale trivselsmåling på alle årgange. Resultatet forventes at komme inden sommerferien, og herefter gennemgås den på et bestyrelsesmøde.

Udtalelse vedr. tildelingsmodellen:

Der er lavet en genberegning af Index 100, som medfører, at Tungelundskolen falder i tildeling. Det betyder, at skolen fordelt over de næste tre år får små 500.000 kr. mindre til at drive skole for.

Bestyrelsen ønsker i forbindelse med udtalelse til tildelingsmodellen til folkeskolerne i kommunen at inddrage det perspektiv, at segregering og specialpædagogiske indsatser medfører en udgift for skolen. Dertil vil en opmærksomhed på konsekvenser af genberegningen også inddrages.

Skoleårets planlægning: 

Fremlæggelse af plan for opgavefordeling og timefordeling for kommende skoleår. Belinda orienterer om processen for fagfordelingen samt for årgangenes timetal i 2025-26. Der vil være enkelte ændringer på nogle årgange, og i indskolingen vil 0. og 1. årgang få 2 lektioner mindre om ugen, hvor skolen i kommende skoleår vil tilbyde timer i SFO i stedet.

Opsamling fra sidste møde:

Cita orienterer kort om personalets blik på trivselsmålingen og APV. Cita fortæller, hvordan det foregår, samt at der skal udarbejdes en handleplan, hvis Index ligger under 70. Dette er ikke aktuelt på Tungelundskolen, og derfor udarbejdes ikke handleplaner. Der har efterfølgende været fælles arbejde med nogle punkter, som personale og ledelse er blevet nysgerrige på i fællesskab.

 

Formand

Mia orienterer om et brev fra Rikke Harboe, formand for DLF i Favrskov, som skolebestyrelsen besluttede at medunderskriv på sidste møde. Brevet omhandlede afskaffelsen af 10. klasse. 

Derudover er forældrerepræsentanter fra skolebestyrelsen blevet inviteret til et møde hos DLF Favrskov i maj, hvor der endnu ikke er sendt en dagsorden ud. Skolebestyrelsen ønsker ikke at deltage i dette.

 

 

3. Årgangsfællesskaber

Indhold: Præsentation af medarbejdernes tanker om årgangsfællesskaber, præsentation af de økonomiske og personalemæssige forhold og konsekvenser, beslutning om fortsættelsen af årgangsfællesskab.

Ansvar: Cita, Belinda, 30 min. (O, D, B)

 

Belinda og Cita orienterer om skolens vurdering af arbejdet i årgangsfællesskaber med to lærere/voksne uanset klassestørrelse på alle årgange. Medarbejderne har svaret på, hvad der lykkes, bakser og ønskes ift. de kommende skoleår med årgangsfællesskaber.

 

 

Belinda gennemgår skolens budget med henblik på at præsentere omkostningerne forbundet med at have årgangsfællesskaber på alle årgange. Det er en stor udgift for skolen, men skolen vurderer, at det er alle pengene værd, idet der er en investering i at skabe skole for alle distriktets børn med holddeling, differentiering mv. som et udgangspunkt for undervisningen på skolen. 

 

Bestyrelsen accepterer, at skolens underskud er en investering i fremtiden, da indsatsen har effekt på skolens arbejde med mellemformer og lavere segregeringsgrad. Skolebestyrelsen beslutter, at årgangsfællesskaber på Tungelundskolen fortsætter i de to kommende skoleår. Skolebestyrelsen ser, at det er enormt positivt, at skolen arbejder med en målrettet plan for at se ind i alle børns deltagelsesmuligheder, og at det er en investering i alle skolens elever.

 

 

4. Udtalelse om ressourcetildelingsmodellen

Indhold: Drøftelse og udarbejdelse af udtalelse til evaluering om ressourcetildelingsmodellen i Favrskov. Deadline for svaret er 17. marts 2025.

Bilag: Evaluering af ressourcetildelingsmodellen

Ansvar: Mia, 30 min. (D, B)

 

Skolebestyrelsen drøfter punkter til høringssvaret. 

Det aftales, at Mia laver et udkast til høringssvaret, som deles med bestyrelsen.

 

 

5. Ordensreglement ved udlån af lokaler

Indhold: Drøftelse af ønsker og udfordring ved udlån af lokaler, drøftelse af og beslutning om udarbejdelse af ordensreglement.

Ansvar: Belinda, Mia 30 min. (D, B)

 

Dette punkt udgår og kommer på næste møde. 

 

 

6. Vejledning til forældreråd

Indhold: Drøftelse af udkast til vejledning til forældreråd, beslutning om videre proces.

Bilag: Vejledning til forældreråd

Ansvar: Karsten, 20 min. (D, B)

 

Karsten gennemgår udkast til vejledning til forældrerådet, som er delt med bestyrelsen. 

Det aftales, at Lise laver en genskrivning af dokumentet, og punktet tages på kommende SB-møde for at blive endelig godkendt.

Skolen beder medarbejderne om input til idébanken og punkter til fælles drøftelse mellem forældre. 

Vejledningen lægges op som et dokument på Aula. Idébanken lægges på aula i et andet dokument, som løbende kan opdateres.

 

 


 

 

 

7. Proces for revidering af principper

Indhold: Hvordan skal vi arbejde videre med indholdet af principperne fremadrettet, herunder processen med at identificere behov for og lave revideringer. Punktet omhandler ikke tilsyn.

Ansvar: Martin, 30 min. (D, B)

 

Martin præsenterer et forslag til proces for revideringen af principper fremover, så skolebestyrelsen ikke både tilpasser og fører tilsyn af principper på samme møde. 

Det aftales, at principper godkendes under punktet. Ved evt. revidering af principperne skal dette godkendes på det efterfølgende SB-møde.

 

 

8. Eventuelt

Indhold: Evt. fremtidige punkter til dagsorden 

Ansvar: Mia, 10 min. (O, B)

 

  • Et ønske om kommunikation vedr. nye medarbejdere og elever i forældretrådene på Aula samt en løbende opdateret fagdagsoversigt.

  • Et ønske om indsigt i arbejdet med dyslektiske vanskeligheder på skolen. 

 

 

Næste møde: Onsdag d. 23. april kl. 1730 - 2030 

Næste formøde: Onsdag d. 9. april kl. 8.15

 

Punkter til kommende møder:

  • Hvordan føres der tilsyn med princip 1?

  • Princip 4

  • Princip 5

  • Principper 2. kvartal

  • Tema: Kommunikation og branding af skolen

  • Ordensreglement ved udlån af lokaler

  • Gennemgang af den nationale trivselsmåling

  • Vejledning til forældreråd

  • Indsats for arbejdet med dyslektiske vanskeligheder

  • Medlemskab af skole og forældre