Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolebestyrelsesmøde 11.12.2024

Onsdag d. 11. december 2024 kl. 17.30 – 20.30,

Deltagere:
Forældre: Berit Nielsen, Janni Wedderkopp, Karsten Jensen, Lise Hansen, Martin Eriksen, Mia Kjærulff og Tenna Skinnerup
Elever: Lucas Jakobsen og Johan Kviesgaard-Thomsen
Medarbejdere: Cita Ovesen og Victoria Hansen
Ledelse: Belinda Hornsgaard, Trine Kristensen og Lotte Kristensena
Afbud: Tenna, Carsten og Janni.
Mødeleder: Mia
Referent: Lotte


1. Velkomst
Indhold: Godkendelse af dagsorden Ansvar: Mia, 5 min. (O, D, B)


2. Meddelelser
Indhold: Orientering fra skoleledelse, elevrepræsentanter, formand og øvrige medlemmer
Skoleledelse:
Der har været afholdt en fælles jule-klippeklisterdag på skolen med juletræstænding.
Ligeledes har der været afholdt en fællesskabende dag, hvor skolens elever var blandet på kryds og tværs om at udarbejde en idé til Tungelundskolens maskot.
Der har været afviklet åben skole arrangementer: Et billedskoleforløb, innovationsprojekt samt et besøg på naturvidenskabernes hus.
I udskolingen har der været fokus på karaktergivning for 8.-9. årgang i et nyt administrativt system.
9. årgang har været i erhvervspraktik.
Der er udsendt nye skemaer på alle årgange, og det nye semester er dermed flyttet til december. Der kommer ikke nye skemaer i januar, som vi plejer.
Skolen har to stillingsopslag med ansættelsessamtaler tirsdag i uge 50.
Der er to medarbejdere på barsel i december til midt februar, hvis opgaver varetages af vikarer.
Elevrepræsentanter:
Elevrådet skal til workshop d. 17. december omkring spildesign, hvor de skal lave en aktivitet til en fællesskabende dag.
Elevrådet afholder juleafslutning d. 19. december med julebanko.
Elevrådet er ved at lave plakat, der skal vise hvem, der er med i elevrådet, og hvad de laver. Den skal hænge rundt om på skolen.

3. Status på byggeri
Indhold: Nyt fra renovering af skolen
Skolen har en oplevelse af, at det går fremad, og at vi kan se enden på renoveringen.
Der er fjernet byggehegn, og der kan sættes pullerter op.
Der er gennemgang med skolen i kommende uge. Personalet er godt i gang med at melde fejl og mangler ind.
Skolen ønsker at afholde indvielse af skolen d. 31.01.25, hvor der bydes ind at se skolen.
Ifm. mange åbne døre rundt omkring, har der været mus på skolen, samt også en rottefænger forbi skolen, som afklarede, at her ikke er rotter indendørs.
Der spørges til niveaufri adgang, og skolen orienterer om, at liften på trappen ved hovedindgangen vil blive skiftet.
Udenfor vil der i foråret blive lavet grafik på asfalt frem mod hovedindgangen, samt der arbejdes på bedre lys foran skolen.
Der vil blive udarbejdet et nyt oversigtskort, når renoveringen er ovre.

4. Princip 8, tilsyn
Indhold: Tilsyn med princip 8 omhandlende SFO, præsentation af det pædagogiske arbejde i SFO, dagligdagen, aktiviteter samt udvikling i antallet af tilmeldte børn. Beslutning om evt. behov for revidering af princippet.
Bilag: Princip 8
Der 98 tilmeldte børn i SFO ud af indskolingens 111 børn. Der er 11 medarbejdere, hvoraf nogle er nye. Der er lavet nye kombistillinger, hvor de to børnehaveklasseledere også har sin faste gang i SFO’en. Der er ansat to ungarbejdere, som går på 9. årgang på skolen.
SFO’en åbner kl. 6 – og der er tre personaler på om morgenen.
Der afholdes samling hver morgen kl. 7:55, hvor fokus er på at skabe ro i overgangen mellem SFO og skole. Til samling orienteres børnene bl.a. om hvilke aktiviteter, der kommer i SFO om eftermiddagen, og herefter sendes de stille og roligt til de forskellige årgange. Med gode overgangsmarkører er vi med til at give børnene kendskab til forskellige krav og muligheder i de forskellige arenaer. Vi har et særligt fokus på, at der ikke går viden tabt i overgangen mellem skole og SFO. SFO-personalet er med på årgangene, når børnene spiser deres 12-mad og gentager her eftermiddagens aktiviteter i SFO’en. På den måde kan der tages godt imod dem, så de flyver godt ind i SFO-delen.
Personalet går efterfølgende til tavlemøde, hvor de koordinerer eftermiddagen og overleverer evt. beskeder vedr. børnene. På samme tidspunkt er børnene ude til frikvarter.
Om eftermiddagen er der 5-6 personaler på. Der afvikles forskellige aktiviteter, som rammer bredt. Om fredagen i ugen forinden er aktivitetsplanen sendt ud til forældrene på Aula. De forskellige aktiviteter er arrangerede således, at de er fordelt ud på hele vores område.
Der afholdes fyraftensmøder ca. hver 5. uge for SFO’ens personale. Der har været fokus på, hvad det er fritidspædagogik kan, og hvad vi kan være med til at understøtte igennem leg og fællesskab.
Der er arbejdet med et fælles sprog, og hvordan vi bedst muligt har kunne vise, hvad vi laver i SFO’en.
I den kommende tid vil indretning af SFO være på programmet, idet de endelige lokaler snart kan åbnes igen. Vi er opmærksomme på, at vi skal se nærmere på, hvordan børnene kan inddrages i aktivitetsplanlægningen, så deres stemmer, og det de ønsker, inddrages yderligere.
Skolebestyrelsen har ført tilsyn med princippet.

I princippet står der, at det tilstræbes, at pædagoger deltager i skole-hjem-samarbejde og dermed også skole-hjem-samtaler. Dette ønsker skolen at genbesøge. Skolen ønsker, at samarbejdet sker i den grad, som giver bedst mening for børnene. Det bør overvejes, hvordan samarbejder understøttes yderligere med eksempelvis SFO-hjem-samtale eller lignende. Det pædagogiske personale har ikke et forberedelsesansvar ind i skoleregi, deres kernekompetencer skal anvendes på anden vis.
Skolebestyrelsen ønsker et godt samarbejde og ønsker også at styrke SFO-forældresamarbejdet og større indsigt i, hvordan deres børn trives i SFO.
Skolebestyrelsen beslutter, at princippets sidste punkt ændres til:
”Det pædagogiske personale samarbejder med både hjem og skole for at nå hele vejen rundt om barnets dagligdag”.

5. Anbefalinger til forældreråd
Indhold: Brainstorm på hvad en anbefaling eller vejledning til forældreråd kan bestå af, samt oprettelse af en arbejdsgruppe som kan arbejde videre.
Hvordan vil skolebestyrelsen gerne kommunikere til forældrerådene? Gennem en folder, på Aula og til alle årgange?
Skolebestyrelsen vil gerne komme omkring følgende:
Formålsbeskrivelse
Samarbejde og inddragelse ift. forældremøder og dagsorden
Fælles kommunikation til skole – talerør til skole ift. det sociale og trivsel
Sociale arrangementer - årshjul og idebank
Praktisk koordination med kontaktlærerteam
Kan facilitere eventuelle snakke i forældregruppen om teamtikker, der kan drøftes: fx mobiler, alkohol, SoMe
Funktion: At skubbe til at facilitere og få alle forældreressourcer i spil og få fællesskabet igennem og med.
Anbefalinger til hvordan årgangene håndterer; fødselsdage, klassekasse, gaver mv.
Der nedsættes en arbejdsgruppe bestående af Lise, Berit og Karsten. Karsten er ansvarlig for at indkalde til arbejdsmøde og gennemføre arbejdet heromkring.
Første udkast skal være klar onsdag d. 15. marts til skolebestyrelsesmøde.
Skolen sørger for at spørge personalet i de tre afdelinger og deler svar med arbejdsgruppe.
Belinda undersøger hvilke noter, som ligger fra tidligere, og sender det til arbejdsgruppe.

6. Tilsyn, Princip 1
Indhold: Tilsyn med princip 1, herunder drøftelse af behov for revidering af princippet samt beslutning om hvordan, der fremadrettet skal føres tilsyn med princippet.
Beslutning om at lade punktet ”mobilpolitik” udgå, da vi siden sidste møde har oprettet et separat princip som dækker dette (princip 9)
Bilag: Princip 1
Belinda gennemgår princippet, og hvordan skolen arbejder med de forskellige punkter:

Årgangsfællesskaber: Vi følger det, der står i princippet. Vi har fokus på udviklingsplaner på årgangene

- Overgange: Vi ser pt nærmere på den gode overgang til skole. Det er en kommunalt rammesat og vi samarbejder i klyngen for at skabe gode overgangen.
- Elevernes undervisnings elevtal og timetal: Vi følger det, der står i princippet.
- Skemalægning: Det kan godt være, at det bliver nødvendigt med mellemtimer i form af en lektiecafe eller lignende pga. de mange bindinger, som årgangsfællesskaberne medfører i skemaerne.
- Vikar: Det er udfordrende at dække kortere vikariater med rette personaler. Derudover ligger skolen i et område, som er vanskeligt at komme til med offentlig transport. Vi kan evt. drøfte, hvad vi gør ift. denne    problematik ifm. kommende skoleårs start.
- Andre aktiviteter: I indeværende skoleår har skolens prøvehandlinger med tema-skole. Dermed er der ikke faste temauger, som vi kender fra foregående år. Vi gentænker den måde, som vi gør det på, og i kommende      skoleår vil næste skridt tages sammen med personalet.
  Forældrene har fået en aktivitetskalender for årgangen udleveret ved forældremøderne.
- Undervisning: Vi er godt i gang med at genbesøge vores PLC – pædagogisk læringscenter.
   Vi er ligeledes godt i gang med at genbesøge vores mellemformer.


Skolebestyrelsen bliver opmærksomme på punktet, ”skolen tilstræber at have den fornødne specialpædagogiske kompetence i personalegruppen til undervisning i skolens specialklasse” – skolens specialklasser har personale, der også underviser i almen. De tilbydes et kompetenceløft kommunalt ved forskellige workshops med oplæg, og der har netop været en del af skolens personale afsted.
Der er ført tilsyn med princippet.
Bestyrelsen beslutter, at der skal skrives fællesskaber ind i formålsparagraffen: ”der skal skabe rammer med fællesskaber for alle og sikre den enkelte elev”.
Skolebestyrelsen beslutter, at punkt omkring mobiltelefon skal udgå og have sit eget princip. Dette er udarbejdet.
Skolebestyrelsen drøfter, hvordan der skal føres tilsyn med princippet fremadrettet:
At bestyrelsen forbereder spørgsmål, som de ønsker at få svar på, idet der føres tilsyn med princippet.
At man på bestyrelsesmødet inden fortæller til skolen, hvad man er særligt nysgerrige på, så skolen kan forberede yderligere ift. det, som skolebestyrelsen ønsker belyses.
Dette tages op til næste møde igen.
Skolen vil gerne sende et forslag til, hvordan princippet kan deles yderligere op.

7. Ændring af forretningsorden
Indhold: Godkendelse af ændring i forretningsorden, så det fremadrettet er referaterne fra skolebestyrelsesmøder som skal gøre tilgængelige på Aula, samt placering af ansvaret herfor.
Bilag: Forslag til ændret forretningsorden
Ansvar: Mia, 10 min. (D, B)
Skolebestyrelsen beslutter at referat offentliggøres på Aula fremfor at offentliggøre dagsordenen en uge forinden mødet. Bestyrelsen godkender ændring af forretningsordning.

8. Eventuelt
Indhold: Evt. fremtidige punkter til dagsorden Ansvar: Mia, 10 min. (O, B)
Vi har på baggrund af sidste skolebestyrelsesmøde, hvor der blev talt om elevindskrivelser og kommunikation, valgt at inddrage den del i arbejdet med kommende skoleudviklingsplan.

Næste møde: Tirsdag d. 21. januar kl. 17.30 – 20.30
Næste formøde: Fredag d. 10. januar 2025 kl. 09.00
Punkter til kommende møder:
 - Hvordan føres der tilsyn særligt med henblik på princip 1?
- Tilbagemelding på spørgsmål omkring tal fra budgetpunkt fra sidste møde
- Drøftelse af åbningstider SFO