Mødeform: Google Meet pga. Corona-situationen
Mødeleder: Mia
Referent: Anni
Medlemmer af skolebestyrelsen
Allan Laursen, Britta Ravn, Ebbe Nielsen, Janni Wedderkopp, Line Brandt, Rasmus Naeve Bildstrup, Mia Lind Kjærulff, Lise Hansen, Ebbe Kragh Nielsen, Victoria Hansen, Clara Naeve Bildstrup (7.A), Julie Højbjerg Møller (8.A)
Ledelse: Birgitte Boel, Belinda Hornsgaard, Anni Rulanda
1. Velkomst, godkendelse af dagsorden og punkter til evt.
2. Meddelelser
Punktet er et orienteringspunkt, hvor der kan stilles spørgsmål, men ikke drøftes.
Der er ansat en pædagogisk koordinator, en intern ansøger, Trine Kristensen, har fået stillingen.
Vi har ansat en ung, nyuddannet kvindelig lærer til lærer-stillingen på mellemtrinnet.
Vi er i gang med virtuelle MUS-samtaler.
Vi afventer besked fra forvaltningen i forhold til førskolen, om man udsætter opstart eller holder fast i 1.3.
Vi får ikke gennemført valgfag pt, det er lidt udfordrende i forhold til de kommende prøver. Der undervises i alle andre fag.
Specialklasserne: 03 er flyttet over i 57-lokalet og 57 er flyttet over i pavillonen. De er i gang med revisitationer.
Mia og Birgitte har deltaget i møde med skolechef, skoleledere og bestyrelsesmedlemmer om coronaudfordringer.
3. Corona
Orientering om den aktuelle Corona situation (Birgitte), herunder orientering om:
- Nedlukning
- Nødundervisning
- Nødpasning
- Møde med skolechefen
Vi er på 4.-5. uges nedlukning, og der er ros til lærerne for kreativ og alsidig undervisning. Vi kører efter nødundervisnings-bekendtgørelse, og vi forsøger at dække en bred vifte af fag afhængig af årgange. Der er et samarbejde med Børn og Familie i forhold til børn med særlige udfordringer.
Vi har nødpasning på skolen, og vi har nødundervisning på skolen.
Der er pt. ca. 29 børn i nødpasning i indskolingen.
Børnene savner skolen og deres kammerater, men de arbejder rigtig fint. De ældste elever er frustrerede over mangel på svar omkring prøve eller ikke prøve til sommer.
Mia oplever, det er positivt med en times online undervisning i AI, hvor elever kan mødes. Fra mødet med forvaltningen, er der fokus på trivsel, og hvordan vi kan indhente det faglige efterslæb, der kan være efter nødundervisning.
Bestyrelsen overvejer, om der skal laves et princip for, hvordan vi skal have nødundervisning, hvis det nu ikke er sidste gang – det kan gøres ud fra evaluering af denne nedlukning.
4. Aktiviteter i SFO
Orientering om hverdagen i SFO (før nedlukningen), samt det pædagogiske arbejde (Janni).
Det er ikke SFO under Corona, det er SFO før Corona der bliver drøftet.
Indskolingsrådet har problematiseret aktivitetsniveauet og mangel på ressourcer samt mangel på til strækkelig information om aktiviteterne i SFO. Indskolingsrådet ønsker flere ressourcer til SFO.
Der er efterspørgsel af synlighed af, hvad der foregår i SFOen. Hvad er det børnene ønsker og synes er sjovt at lave i SFO? Lærerne kunne være neutrale i at interview børnene.
Vi tager det ind i ledelsesrummet, hvad der kan justeres på. Der er to "ben". Skal vi lave justeringer i forhold til elev-input?
-Skal der arbejdes med kommunikation og udmelding af den positive historie – billeder på AULA osv. Janni tager med til indskolingsrådet, at det er vigtigt, at de hjælper med at fortælle den gode historie.
Der følges op på begge ”ben” til et kommende møde, når der er åbnet op igen evt. på mødet i marts.
5. Evaluering af fordeling af alderstrin
Orientering om evaluering af fordeling af alderstrin, samt ledelses anbefaling (Birgitte). Drøftelse og beslutning af fremtidig fordeling.
Bilag: Evaluering af mellemtrins- og udskolingsstruktur (vedlagt)
Der har været et treårigt forløb, hvor 6. årgang har været en del af udskolingen. Det blev besluttet ved opstart, at det skulle evalueres efter en treårig periode.
Medarbejderne oplever, at der er en stærkere relation til eleverne, når de har dem et år længere. De oplever dog også, at eleverne ikke er helt klar til det fagfaglige fokus. De kunne ønske et kompromis, hvor udskolingslærerne er "nede" at have timer det sidste semester i den kommende klasse. Mellemtrinnet ønsker at have 6. årgang hos sig i forhold til at nå det, de skal med eleverne på mellemtrinnet, og de oplever, at 5.årgang er for små til at være de store på mellemtrinnet
Anbefalingen fra ledelsen er, at vi ruller 6. årgang tilbage til mellemtrinnet. På sigt vil vi også anbefale at 3.årgang rykker ned i indskolingen, som er normen. I det kommende skoleår er vores anbefaling som følgende: 0.-2. klasse i indskolingen, 3.-6. klasse på mellemtrinnet. 7.-9. klasse i udskolingen. Bestyrelsen bakker op om ledelsens anbefaling. Skolen orienterer forældre på 5.årgang om beslutningen.
6. Byggeri
Status på byggeriet (Birgitte)
Der er møde på fredag i byggeprogramudvalget. Der har været en del besøg på skolen. Vi har været præsenteret for en prioriteringsliste, med "nead to have" og "nice to have". Vi har haft møder om genhusning. Byggeriet skal efter planen påbegyndes i juli 2022 og være færdig i august 2024.
7. Tilsyn
Oplæg til hvordan bestyrelsen fremadrettet skal lave tilsyn på baggrund af kvalitetsrapporten (Belinda).
Bilag: Kvalitetsrapport (link)
Skolebestyrelsens udtalelse som fundament for videre arbejde med kvalitetsrapporten som tilsynsværktøj
Bestyrelsen har ved arbejdet med sidste kvalitetsrapport ønsket tre fokusområder:
Kommunikation
Trivsel
Læring og undervisning
Et forslag er, at man tager udgangspunkt i bestyrelsen tre punkter - eller man tager fat i de faste overskifter i kvalitetsrapporten.
Bestyrelsen ønsker at tage udgangspunkt i de faste overskrifter fra kvalitetsrapporten i deres tilsyn. Første gang, der er et tilsynspunkt, vil være på et fysisk møde, hvor ledelsen vil komme med et oplæg fra kvalitetsrapporten til videre drøftelse.
8. Eventuelt
Lejrskoler - punkt til næste møde
Udlån af Devices - punkt til næste møde
Næste møde:
Onsdag d. 24. februar 2021
Næste formøde Mia og Birgitte er 11. februar kl. 11.00.
Deadline for forslag til dagsorden 10. februar til Mia